وزارت خارجه ایران: تلاش می‌کنیم حداکثر آمادگی برای برگزاری انتخاباتی در شأن ایرانیان مقیم خارج ایجاد شود
(last modified 1400-03-27T02:59:40+00:00 )
جوزا 27, 1400 07:29 Asia/Kabul
  • وزارت خارجه ایران: تلاش می‌کنیم حداکثر آمادگی برای برگزاری انتخاباتی در شأن ایرانیان مقیم خارج ایجاد شود
    وزارت خارجه ایران: تلاش می‌کنیم حداکثر آمادگی برای برگزاری انتخاباتی در شأن ایرانیان مقیم خارج ایجاد شود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب تصریح کرد، وزارت خارجه و نمایندگی های ایران در خارج از کشور در حال تلاش هستند تا حداکثر آمادگی برای برگزاری انتخاباتی در شأن ایرانیان مقیم خارج ایجاد شود.

به گزارش رادیودری به نقل از خبرگزاری فارس، "سعید خطیب زاده" درپی دغدغه اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تمهیدات انجام شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در شعب اخذ رأی در خارج از کشور، ضمن قدردانی از توجه ویژه ایشان به ایرانیان مقیم خارج از کشور و خصوصا تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص زمینه سازی برای حضور پررنگ  آنان در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در آذر/قوس سال 1399 هجری شمسی وزارت خارجه ایران، آغاز فرایند انتخابات را به کلیه نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ابلاغ و  درخواست نمود مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم آورند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: در فروردین‌ ماه/حمل سال جاری (1400 هجری شمسی) وزارت خارجه ایران، اقلام و ملزومات مورد نیاز جهت برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از جمله تعرفه انتخابات را با حضور نمایندگان ستاد انتخابات ایران و شورای نگهبان قانون اساسی ایران تحویل و متعاقبا به کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان ارسال کرده است.

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: براین اساس 133 نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و 234 شعبه اخذ رای در خارج از ایران آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران شده اند و تنها در سه کشور سنگاپور،  یمن و کانادا انتخابات برگزار نخواهد شد. 

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین تاکید کرد: درخصوص زمینه سازی حضور ایرانیان خارج از کشور خصوصا با توجه به محدودیت های اعمالی در برخی از کشورها در زمینه کرونا،  تلاش گسترده ای در کشورهای مختلف انجام شد تا ضمن فراهم شدن شرایط برگزاری انتخابات برای ایرانیان خارج از کشور  پروتکل های بهداشتی کشورهای میزبان نیز رعایت شود که در همین ارتباط هم در برخی کشورها مانند مالزی به رغم شرایط سخت قرنطینه، صندوق اخذ رای پیش بینی شده تا امکان برگزاری انتخابات حتی به صورت محدود فراهم شود.

خطیب زاده در پایان تصریح کرد: در ساعات باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، وزارت خارجه و نمایندگی های ایران در خارج از کشور در حال تلاش هستند تا حداکثر آمادگی برای برگزاری انتخاباتی در شان ایرانیان مقیم خارج ایجاد گردد و قطعا با بیانات دلگرم کننده و توجه ویژه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه داشتند با تلاش و جدیت مضاعف این ماموریت انجام خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روزچهارشنبه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سخنرانی تلویزیونی تأکید کردند: تمهیدات لازم برای حفظ سلامت مردم بهنگام حضور در پای صندوق های رأی باید در نظر گرفته شود.

ایشان همچنین با اشاره به برخی گزارش ها مبنی بر مهیا نشدن آمادگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور افزودند: وزارت‌های امور خارجه و کشور با توجه به کمبود وقت آمادگی‌های لازم را هر چه سریع‌تر فراهم کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه 18 ژوئن 2021 (28 خرداد/جوزا 1400 شمسی) برگزار می شود.

آمادگی برای اخذ رای از ایرانیان خارج از کشور

کلیدواژه