غریب آبادی: آمریکا میخواهد توافق هسته‌‌ای را برای موضوعات موشکی و منطقه گروگان بگیرد
(last modified 1400-05-07T04:13:04+00:00 )
اسد 07, 1400 08:43 Asia/Kabul
  • غریب آبادی: آمریکا میخواهد توافق هسته‌‌ای را برای موضوعات موشکی و منطقه گروگان بگیرد
    غریب آبادی: آمریکا میخواهد توافق هسته‌‌ای را برای موضوعات موشکی و منطقه گروگان بگیرد

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین با طرح روایتی از جزئیات مذاکرات اخیر ایران با اروپا و آمریکا اعلام کرد، واشنگتن می خواهد توافق هسته‌ای را برای موضوعات موشکی و منطقه ای گروگان بگیرد.

"کاظم غریب آبادی" روز چهارشنبه در گفت وگو  با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی - KHAMENEI.IR با اشاره به مذاکرات اخیر احیای برجام در وین خاطرنشان کرد،  آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که آماده‌اند به تعهدات خود تحت تفاهم هسته‌ای برگردند و تحریم‌های مغایر با آن را بردارند،‌ امّا رفتار آنان در مذاکرات این را ثابت نمی‌کند.

"غریب آبادی" اظهار داشت: آمریکا و غربی‌ها در این مذاکرات به‌دنبال اهداف خاص خود بودند، این موضوع نشان داد که آن‌ها همچنان به تفاهم هسته‌ای به‌عنوان پلی برای ورود به سایر موضوعات غیرمرتبط مانند مسائل منطقه‌ای و موشکی نگاه می‌کنند.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین با بیان اینکه آمریکا و غربی ها کل تفاهم را به پذیرش بندی درخصوص انجام گفت‌وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای و موشکی گره زدند که کاملاً با موضوع مذاکرات غیرمرتبط و مضر است، افزود: مذاکرات صرفاً باید هسته‌ای باشد و طرح و بررسی هرگونه ایده‌ی غیرمرتبط باید از دستورکار حذف شود.

"غریب آبادی" تصریح کرد، حضور و نفوذ منطقه‌ای و موشک ابزار قدرت ایران است و به‌هیچ‌وجه قابل مذاکره نخواهد بود.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین در ادامه با بیان اینکه آمریکایی ها تاکنون حاضر به  رفع برخی تحریم‌های ایران و نیز ارائه‌ تضمین در مورد عدم تکرار رفتارهای مشابه دولت قبل آمریکا در قبال برجام نشده اند، افزود: آمریکایی‌ها حاضر نیستند این واقعیت مهم را بپذیرند که تمامی مشکلات موجود ناشی از رفتارهای خصمانه و مخرب آن‌هاست و ابتدا آن‌ها باید تمامی تعهدات خود را انجام بدهند و تنها پس از راستی‌آزمایی در زمانی معقول، ایران به اجرای تعهدات برجامی خود خواهد پرداخت.

واشنگتن در می 2018 در دوره ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و از آن پس علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌ های گسترده‌ای را نیز علیه تهران وضع کرد. 

غریب آبادی: در حوزه دانش هسته ای معطل دیگران نمی‌مانیم

کلیدواژه