غریب آبادی: ایران شفاف‌ترین کشور از منظر اجرای تعهدات هسته‌ای است
(last modified 1400-06-18T03:17:41+00:00 )
سنبله 18, 1400 07:47 Asia/Kabul
  • غریب آبادی: ایران شفاف‌ترین کشور از منظر اجرای تعهدات هسته‌ای است
    غریب آبادی: ایران شفاف‌ترین کشور از منظر اجرای تعهدات هسته‌ای است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین عصغر چهارشنبه در گفت‌ و‌گویی تلویزیونی در واکنش به گزارش اخیر "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد، جمهوری اسلامی ایران شفاف‌ترین کشور از منظر اجرای تعهدات هسته‌ای است.  

به گزارش رادیودری، "کاظم غریب آبادی"  با بیان اینکه ایران هیچ نکته و یا ابهامی در فعالیت‌های جاری هسته‌ای و اجرای تعهدات جاری هسته‌ای با آژانس ندارد، افزود:  جمهوری اسلامی ایران بیشترین بازدید‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی را می‌پذیرد.

"غریب آبادی" اظهار داشت: تمام فعالیت‌هایی که ایران انجام می‌دهد، طبق تعهدات و حقوقش تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای "ان پی تی" NPT و موافقت نامه‌های پادمانی است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین با ذکر این نکته که غربی ها نمی‌توانند اجرای تعهدات ایران تحت توافق هسته‌ای که خودشان در حوزه رفع تحریمی به آن احترام نمی‌گذارنند را از تهران طلب کنند، یادآور شد: حتی گزارش‌های آژانس هم نمی‌تواند هیچ مبنای حقوقی را برای چنین درخواست‌های غیرموجهی فراهم کند. 

"غریب آبادی" در ادامه گفت: متاسفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره رویکردهای سیاسی اتخاذ کرده و استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گری‌ خودش را نقض کرده است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین سه‌شنبه شب نیز در واکنش به گزارش گروسی با بیان اینکه چهار موضوع پادمانی بین ایران و آژانس وجود دارد، به این سازمان توصیه کرد که استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای گری خود را حفظ کند.

"رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه سه‌شنبه در گزارش خود مدعی شده بود، فعالیت‌های آژانس در ایران به طور جدی تضعیف شده است. 

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 می 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، ایران تعهدات برجامی خود را براساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوقش توازنی برقرار شود.

جمهوری اسلامی ایران از فوریه 2021 برخی اقدامات داوطلبانه تحت برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را در چارچوب قانون " اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران"  متوقف کرده است.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توافق کردند که اطلاعات دوربین‌های نصب شده در  تاسیسات هسته ایران برای 3 ماه نگهداری شود و در صورتی که توافقی بین ایران و طرف‌های برجامی حاصل نشد اطلاعات دوربین‌ها پاک شود.

براساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

غریب آبادی: موضع گیری های مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مخرب است

کلیدواژه