میزان 03, 1400 09:54 Asia/Kabul
  • بورل: دولت جدید ایران برای از سرگیری مذاکرات برجام در وین به فرصت نیاز دارد
    بورل: دولت جدید ایران برای از سرگیری مذاکرات برجام در وین به فرصت نیاز دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، باید به دولت جدید ایران برای از سرگیری مذاکرات وین جهت احیای برجام فرصت داده شود.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس 24 درباره دیدارش با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت، وزیر امور خارجه ایران به وضوح تمایل خود را برای ازسرگیری مذاکرات برجام در وین در آینده نزدیک ابراز کرده و باید به او کمی بیشتر فرصت داد.

بورل روز چهارشنبه گذشته هم در اظهاراتی زیاده خواهانه در دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در نیویورک، بازگشت تهران به مذاکرات برجام در وین را خواستار شد.

درخواست اتحادیه اروپا از ایران برای ازسرگیری مذاکرات برجام در وین در شرایطی مطرح شده که مقام‌های این اتحادیه طی ماه‌ های اخیر اشاره‌ ای به تداوم بدعهدی و عدم پایبندی کشورهای اروپایی عضو برجام به این توافق نکرده‌اند و فقط توپ را به زمین ایران انداخته‌اند؛ بدعهدی و عدم پایبندی غربی ها به برجام ادامه دارد.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه دولت جدید ایران مذاکرات برجام در وین را از سر خواهد گرفت، تاکید کرد، رفتار و سیاست‌های دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده و ادامه دهنده سیاست های دوناد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا است.

تاکنون شش دور مذاکره در وین برای احیای برجام برگزار شده ولی هنوز تاریخی برای آغاز دور جدید مذکرات تعیین نشده است.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که برجام را نقض کرده، این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به این توافق هسته ای بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. ایران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

کلیدواژه