میزان 28, 1400 10:41 Asia/Kabul
  • تاکید سخنرانان کنفرانس وحدت اسلامی بر لزوم حفظ وحدت و اجتناب از تفرقه میان کشورهای اسلامی
    تاکید سخنرانان کنفرانس وحدت اسلامی بر لزوم حفظ وحدت و اجتناب از تفرقه میان کشورهای اسلامی

سخنرانان نشست افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به آیاتی از قران، درباره اهمیت حفظ وحدت و اجتناب از تفرقه و همچنین طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تفرقه‌انگیزی در میان کشورهای اسلامی صحبت کردند.

به گزارش رادیودری، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر تمسک به قرآن کریم، دفاع از سنت نبوی و تمسک به اهل بیت(ع) را از راه های رسیدن به وحدت میان امت اسلامی برشمردند.

قاضی عسگر افزود: توجه به قضایای مشترک میان امت اسلامی و اهانت نکردن به مقدسات دیگر مذاهب نیز از راه های مهم دیگر جهت رسیدن به وحدت میان امت اسلامی است.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب تاکید کرد، اهتمام به حفظ روابط برادرانه با سایر مسلمین، دوری از تعصبات مذهبی در تعامل با دیگر مسلمین و نفی رویکرد تکفیری نسبت به سایر مذاهب نیز از عوامل موثر حفظ وحدت میان امت اسلامی است.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی و آیت الله خامنه ای درباره ضرورت حفظ وحدت میان مسلمانان گفت: با رعایت موارد موفق امت اسلامی به امت واحده تبدیل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین صدرالدین قبانچی، امام جمعه نجف نیز در سخنرانی خود با تاکید بر اهمیت حفظ وحدت اسلامی از موفقیت پروژه نزدیکی مذاهب اسلامی در برخی کشورهای اسلامی مثل ایران و ترکیه سخن گفت‌. 

وی سپس به فضای مساعد تقریب مذاهب در عراق پرداخت و به نمونه های مختلفی از ایجاد مدارس و مراکز علمی مربوط به اهل سنت در شهرهای مرکزی شیعه مانند نجف و کوفه اشاره کرد. 

قبانچی راهپیمایی اربعین و زیارت امام حسین (ع) را فرصت مناسب دیگری برای تقریب مذاهب اسلامی دانست، چرا که امام حسین اختصاصی به شیعیان ندارد و نقطه اشتراکی میان همه مسلمانان است.

ملت عراق اجازه عملی شدن سیاست های تفرقه انگیز امریکا در عراق را نمی دهد: امام جمعه بغداد

یاسین الموسوی، امام جمعه بغداد هم با تشکر ویژه از جمهوری اسلامی ایران و به خصوص رهبر انقلاب به خاطر برگزاری این کنفرانس گفت دعوت به وحدت اسلامی از منظر فقه شیعی یک اصل حاکم است. 

امام جمعه بغداد تاکید کرد، وحدت اسلامی یک امر تقیه ای و مصلحت اندیشانه نیست و البته این نگاه در میان فقهای بزرگ شیعه پذیرفته شده است. 

وی خاطرنشان کرد: اختلافات میان شیعه و سنی از مباحث علمی و فکری خارج شده و به عرصه نزاع های اجتماعی وارد شده و این جریان توسط آمریکا و صهیونیست ها هدایت می شود.

وی در خاتمه تاکید کرد که ملت عراق همانطور که آمریکایی ها را مفتضحانه خارج کرد، اجازه نمی دهد که سیاسات تفرقه انگیز آمریکا و اسرائیل به طور خاص در عراق عملی شود.

سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امروز سه شنبه با شعار «اتحاد اسلامی؛ صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» در تهران آغاز شد.

آغاز کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران

کلیدواژه