قوس 13, 1400 11:00 Asia/Kabul
  • بازتاب مذاکرات وین در رسانه های آسیا و اقیانوسیه
    بازتاب مذاکرات وین در رسانه های آسیا و اقیانوسیه

اولین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام در هتل کوبورگ وین ،در رسانه های مختلف آسیا و اقیانوسیه ،بازتاب گسترده ای داشته است.

به گزارش رادیو دری،اولین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام  به سرپرستی «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، با حضور اعضای گروه ۱+۴، مورد توجه رسانه های مختلف بسیاری از کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه قرار گرفته وشماری از کارشناسان ضمن مثبت ارزیابی کردن روند مذاکرات؛ دستیابی به توافق را دور از دسترس نمی‌دانند.

پایگاه خبری آسیایی «استریتس تایمز» سنگاپور در این خصوص نوشت: امیدهایی در خصوص رسیدن به توافق میان طرفین در این نشست وجود دارد و دستیابی به توافق همچنان امکان پذیر است.

به نوشته این رسانه آسیایی، تیم مذاکره کننده جدید ایران خواستار رفع تمامی تحریم های اعمال شده علیه ایران و ارائه تضمین از سوی واشنگتن  که متضمن  عدم خروج مجدد آمریکا از هرگونه توافق احتمالی و پایبند بودن به مفاد قرارداد باشد.

پایگاه خبری هندی «تایمز آو ایندیا» نیز در گزارشی به ابعاد این نشست در وین پرداخته است و می‌نویسد شماری از دیپلمات ها در ایران، روسیه، اتحادیه اروپا در خصوص نتایج مثبت این نشست در وین ابراز امیدواری کرده اند.

روزنامه دولتی«چاینا دیلی» چین نیز در گزارشی برداشتن تحریم‌ها را یکی از مهمترین راه های احیای برجام به شمار می آورد و می نویسد: طرف‌های حاضر در مذاکرات وین می بایست با هدف به نتیجه رسیدن مذاکرات فعلی از خود صداقت و انعطاف بیشتری نشان دهند.

پایگاه خبری «اسکوپ نیوزیلند» نیز در گزارشی با اشاره به مذاکرات وین می نویسد: آمریکا ۱۰۰ درصد مقصر اختلافات ایجاد شده بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.در ادامه این گزارش آمده است: در سال ۲۰۱۵ ایران توافقی امضا کرد. ایران قاطعانه به تعهدات خود عمل کرد و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تایید کردند اما این آمریکا بود که از اجرای تعهدات خودداری کرد.

پایان نشست اختتامیه مذاکرات ایران و گروه 1+4 در وین

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه