قوس 15, 1400 10:47 Asia/Kabul
  • خطیب زاده: اتفاقات مرز ایران افغانستان در نتیجه آشنا نبودن مرزبانان افغانستان بود
    خطیب زاده: اتفاقات مرز ایران افغانستان در نتیجه آشنا نبودن مرزبانان افغانستان بود

سخنگوی وزارن امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : اتفاقات مرز ایران افغانستان در نتیجه آشنا نبودن مرزبانان افغانستان بود.

به گزارش رادیو دری،"سعید خطیب زاده  " سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز ( دوشنبه )  در نشست خبری هفتگی، در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری   ایران پرس درخصوص اتفاقی که در منطقه مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران  با ولایت نیمروز افغانستان روی داد گفت:  در ٩٠٠ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان با ایران برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان دیوار کشی شده است که قسمتی از آن داخل خاک ایران است.

خطیب زاده افزود: طالبان مرزبان با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند و بر اساس سوءتفاهم آتش گشودند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین  گفت :  نیروهای مرزبانی ایران  نیز مجبور به پاسخ فوری شدند که  در ادامه  مقامات  تهران - کابل تلاش کردند تا موضوع به نقطه ای برای فهم دقیق تر بیانجامد.

خطیب زاده درخصوص اقدامات پیشگرانه درخصوص  تکرار تشدن چنین رویدادهایی  گفت: اکنون طرفین به نقاط مرزی آشنایی دارند و بین آنها تلفن های ارتباطی مستقیم گذاشته شده تا در صورت لزوم ارتباط بگیرند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  درخصوص آینده افغانستان و موضع جمهوری اسلامی ایران نیز  تاکید کرد: آینده افغانستان باید بر اساس خواست و اراده مردم افغانستان و دولتی فراگیر با حضور همه قومیت ها شکل بگیرد، این صدایی است که از اجلاس تهران نیز شنیده شد.

طالبان: درگیری مرزی افغانستان و ایران یک سوء تفاهم بود

کلیدواژه