امیرعبداللهیان: فضای کلی مذاکرات در وین مثبت است 
(last modified Fri, 07 Jan 2022 07:42:14 GMT )
جدی 17, 1400 12:12 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: فضای کلی مذاکرات در وین مثبت است 
    امیرعبداللهیان: فضای کلی مذاکرات در وین مثبت است 

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب در گفت وگوی تلفنی با "آنیکن هویتفلد" Anniken Huitfeldt همتای نروژی خود،  فضای کلی مذاکرات در وین را "مثبت" توصیف کرد و گفت: اگر طرفین به تعهدات کامل خودشان در برجام بازگردند، ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد.

به گزارش رادیودری، "امیرعبداللهیان"  در این گفت وگوی تلفنی با تبریک سال نو میلادی به مردم و دولت نروژ افزود: طرف های غربی نه تنها در سخن، بلکه بایستی حسن نیت خود را در عمل نیز نشان دهند و اقدام عملی مورد نظر، رفع تحریم ها و بازگشت به برجام است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه به حمایت جمهوری اسلامی ایران از عضویت نروژ در شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره و ابراز امیدواری کرد، مشورت های دو کشور درخصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت شود.

"حسین امیرعبداللهیان" در این گفت وگوی تلفنی همچنین به وضعیت بحرانی در افغانستان و یمن پرداخت و اظهار داشت: به دلیل سرمای زمستان روزانه 5 هزار زن و کودک و مرد افغانستانی وارد مرزهای ایران می شوند  به گونه‌ای که در چهار ماه گذشته تعداد آوارگان جدید افغان در ایران به حدود 800 هزار نفر رسیده است. 

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه تهران تلاش دارد تا در داخل مرزهای افغانستان به این آوارگان خدمات بدهد، افزود: چنانچه دولت نروژ برنامه‌هایی برای ارائه کمک‌های انساندوستانه به این آوارگان داشته باشد، ایران آمادگی دارد تا به صورت زمینی و هوایی این کمک‌ها را در اختیار مردم افغانستان قرار دهد.

امیر عبداللهیان بر تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان با حضور تمام اقوام این کشور نیز تأکید و برای ادامه مشورت ها میان ایران و نروژ درخصوص افغانستان و یمن اعلام آمادگی کرد.

وزیر خارجه نروژ هم در این گفت وگوی تلفنی ضمن قدردانی از تلاش های مسئولانه ایران برای کمک به آوارگان افغانستانی گفت: جامعه جهانی باید قدردان کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به مردم افغانستان باشد.

"آنیکن هویتفلد" با بیان اینکه نروژ در ماه ژوئن نشستی را در اسلو با محوریت بحران یمن و افغانستان برگزار خواهد کرد از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست دعوت کرد.

وزیر خارجه نروژ همچنین با اشاره به مذاکرات وین اظهار داشت: اسلو مذاکرات را از نزدیک دنبال می‌کنذ و در جریان همکاری‌های سازنده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دارد.

"هویتفلد" در ادامه ابراز امیدواری کرد که گفت وگوهای وین به توافقی خوب برای طرفین منجر شود.

امیرعبداللهیان در پایان این گفت وگوی تلفنی از همتای نروژی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.

دور هشتم مذاکرات وین؛ ادامه گفت وگوها

کلیدواژه