دلو 07, 1400 08:51 Asia/Kabul
  • تخت روانچی: ایران تمام توان خود را برای حمایت از مردم افغانستان بکار گرفته است
    تخت روانچی: ایران تمام توان خود را برای حمایت از مردم افغانستان بکار گرفته است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چهل سال اخیر تمام توان خود را برای حمایت از مردم افغانستان بکار گرفته خاطرنشان کرد، این سیاست رسمی دولت ایران بوده که مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

به گزارش رادیو دری "مجید تخت روانچی" در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان به بحران انسانی بی سابقه در این کشور اشاره کرد و گفت، بر اساس گزارش های سازمان ملل، بیش از 24 میلیون نفر در افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

"تخت روانچی" با بیان اینکه ایران تاکنون ده ها محموله کمک های بشردوستانه شامل کالاهای اساسی از جمله غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به افغانستان ارسال کرده است افزود، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ایران به منظور کمک به مردم این کشور، مرزهای خود را با افغانستان باز نگه داشته و در حال حاضر تجارت عادی بین دو طرف جریان دارد. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ادامه به ورود آوارگان افغان به ایران اشاره کرد و گفت: بعد از روی کار آمدن طالبان در تابستان گذشته، روزانه هزاران نفر از شهروندان افغانستان وارد ایران می شوند و به رغم تحریم های غیرانسانی آمریکا که مشکلات زیادی را برای دولت و مردم ایران ایجاد کرده است، جمهوری اسلامی ایران خدمات مختلفی از جمله آموزش، بهداشت و درمان، آموزش های حرفه ای و اشتغال به آوارگان افغان مقیم ایران با کمترین کمک جامعه جهانی، ارائه می دهد.

"تخت روانچی" همچنین به برنامه واکسیناسیون کرونا پناهندگان در ایران اشاره کرد و گفت: دولت ایران همزمان با برنامه واکسیناسیون ایرانیان، پناهندگان افغان را نیز در برابر کرونا واکسینه می‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ادامه با بیان اینکه به دلیل اعمال تحریم های آمریکا، منابع مالی ایران محدود شده است اظهار داشت: بدیهی است اگر جامعه جهانی نتواند به موقع به ایران کمک های لازم ارائه کند، تهران به تنهایی قادر به ادامه حمایت خود از پناهجویان افغان که تعداد زیادی از آنها  از طریق ایران به دنبال رفتن به اروپا هستند، نخواهد بود.

"تخت روانچی" به قطعنامه 2615 شورای امنیت در مورد معافیت کمک های بشردوستانه از مقررات تحریمی نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد این قطعنامه بتواند فرایند کمک های بشردوستانه به موقع به مردم نیازمند در افغنستان را تسهیل کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت همچنین خواستار آزادسازی دارایی های مسدود شده افغانستان شد و گفت: آزادسازی دارایی های افغانستان  برای احیای اقتصاد این کشور و نجات جان مردم ضروری است و به هیچ وجه نباید سیاسی و مشروط شود.

تخت روانچی: خاک افغانستان هرگز برای فعالیت های تروریستی استفاده نشود

کلیدواژه