گفت وگوی تلفنی شمخانی با مذاکره کننده ارشد ایران در وین
(last modified 1400-11-25T04:33:59+00:00 )
دلو 25, 1400 09:03 Asia/Kabul
  • گفت وگوی تلفنی شمخانی با مذاکره کننده ارشد ایران در وین
    گفت وگوی تلفنی شمخانی با مذاکره کننده ارشد ایران در وین

"علی شمخانی" دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب  از تماس تلفنی خود با "علی باقری" مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین خبر داد.

هشتمین دور از گفت‌ وگوهای وین  با محوریت رفع تحریم های ظالمانه و غیرقانونی ضد ایران، پس از یک دوره تنفس کوتاه برای تصمیم‌گیری ها سیاسی،  از روز سه‌شنبه 8 فوریه/19دلو از سرگرفته شده است.

مذاکرات در وین به دلیل ابتکارات تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است اما تعلل طرف های غربی به ویژه دولت "جو بایدن" برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور برای بازگشت به برجام و طولانی شدن روند گفت‌ وگوها شده است.

به گزارش رادیودری، "شمخانی" در توییتر با اشاره به گفت وگوی تلفنی خود با "علی باقری" معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر سختیِ کار مذاکره‌کنندگان ایران و نیز تداوم «نمایش» ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات در مذاکرات تاکید کرد.

دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در توییتر نوشت: 

"گفت‌وگوی تلفنی امشب با دکتر باقری دو گزاره را درباره مذاکرات وین در ذهن من قطعی کرد: 

1. افزایش لحظه به لحظه سختیِ کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل منطقی و قانونی تهران.

2. تداوم «نمایش» ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات."

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چندی پیش نیز، انتفاع اقتصادی واقعی و موثر ایران را شرط لازم شکل‌گیری توافق عنوان کرد و گفت: نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

کاخ سفید: مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است

آغاز مذاکرات ایران و گروه چهار به علاوه یک در وین

کلیدواژه