حوت 02, 1400 14:03 Asia/Kabul
  • شمخانی: مذاکره با آمریکا در دستور کار هیات مذاکره کننده ایران نیست
    شمخانی: مذاکره با آمریکا در دستور کار هیات مذاکره کننده ایران نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: مذاکره با آمریکا بدلیل آنکه منشاء هیچ گشایشی نخواهد بود در دستور کار هیات مذاکره کننده ایران نیست.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ”مذاکرات وین از ابتدا میان ایران و ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپایی در جریان بوده و این مسیر بدون تغییر تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت."
پیش از این نیز دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی ایران در توئیتی نوشت: رفع واقعی تحریم‌ها یعنی بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی قابل اتکاء و پایداراست؛ بدعهدی اثبات شده آمریکا مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است.
دولت فعلی آمریکا تاکنون با تداوم سیاست فشار حداکثری ترامپ ضد ایران تلاش کرده اهدافی را که او با قلدری نتوانست محقق کند با ارائه وعده‌های بی‌پشتوانه تأمین کند، اما بدون خروج واشنگتن از توهمات کنونی، مسیر مذاکرات وین هموار نمی‌شود.
رایزنی‌ها در هتل کوبورگ شهر وین در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در جریان است.
مذاکرات در وین به دلیل ابتکار تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است اما تعلل طرف‌های غربی به ویژه دولت «جو بایدن» برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور برای بازگشت به برجام و طولانی شدن روند گفت‌ وگوها شده است.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را نقض کرده است باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و اجرای تعهداتش مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

دیدار و رایزنی رئیسان هیات هاى مذاکره کننده چین و ایران در وین

کلیدواژه