حوت 06, 1400 10:54 Asia/Kabul
  • گفت وگوی روسای جمهوری ایران و روسیه درباره اوضاع اوکراین و مذاکرات وین
    گفت وگوی روسای جمهوری ایران و روسیه درباره اوضاع اوکراین و مذاکرات وین

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت و گویی تلفنی درخصوص وضعیت پیرامون مذاکرات وین و آخرین وضعیت اوکراین گفت و گو و تبادل نظر کردند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال دونتسک و لوهانسک در دونباس را به رسمیت می‌شناسد.

«پوتین» همچنین بامداد پنجشنبه در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد، روسیه در حال انجام «عملیات نظامی ویژه» در دونباس برای غیرنظامی کردن اوکراین است و قصدی برای اشغال اراضی این کشور ندارد.

دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوهانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال 2014 پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی یف اعلام استقلال کردند.

به گزارش رادیو دری؛ ولادیمیر پوتین عصر پنجشنبه در گفت وگو با سید ابراهیم رئیسی، وی را از سیر اوضاع پیرامون اوکراین در رابطه با تصمیم برای اجرای عملیات ویژه نظامی برای دفاع از ساکنان جمهوری های دونباس مطابق با معیارهای قوانین بین المللی و تعهدات روسیه در توافقنامه های دوستی و همکاری و کمک متقابل با جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک آگاه کرد. 

در بیانیه کاخ کرملین آمده است: رئیس جمهوری ایران نیز به نوبه خود، نگرانی روسیه در عرصه امنیتی بخاطر اقدامات بی ثبات کننده آمریکا و پیمان ناتو را قابل درک خواند.  

رئیسی و پوتین در ادامه گفت و گوی تلفنی درخصوص تلاش های دیپلماتیک برای حفظ و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) تبادل نظر کردند.

در این رابطه خاطرنشان شد که دستیابی به توافق نهایی در روند مذاکرات وین به حفظ ثبات و امنیت منطقه ای کمک می کند.

در پایان بیانیه کرملین آمده است: روسای جمهوری ایران و روسیه، باتوجه به نتایج اجلاس سران دو کشور در مسکو روز ۱۹ ماه ژانویه/ 29 جدی، بر عزم خود برای تحکیم همکاریهای دوجانبه در سطوح مختلف تاکید کردند. 

تاکید ایران بر خویشتنداری در تحولات اوکراین

کلیدواژه