حوت 09, 1400 08:50 Asia/Kabul
  • رئیسی: ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است
    رئیسی: ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران از هرگونه تلاش دیپلماتیک که منجر به حل مسالمت‌آمیز مناقشات در اوکراین شود حمایت می‌کند و آماده نقش‌آفرینی برای هرگونه کمک به بازگشت صلح است.

به گزارش رادیو دری،«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در جلسه هیأت دولت افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس اصول اساسی سیاست خارجی خود، با سلطه‌گری و سلطه‌پذیری مخالف است و از حق تعیین سرنوشت همه ملت‌ها حمایت می‌کند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن درک نگرانی‌های امنیتی نسبت به چند دهه توسعه‌طلبی ناتو، بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی همه کشورها تأکید دارد.
رئیس قوه مجریه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه بر این باور است که دیپلماسی و پایبندی صادقانه به تعهدات بین‌المللی توسط همه طرف‌ها، تنها راه‌حل پایدار و عادلانه خروج از وضعیت فعلیبحران در اوکراین است.
رئیسی افزود: حفاظت از جان و مال شهروندان و غیرنظامیان و رعایت حقوق بین‌المللی و حقوق بشردوستانه باید مورد اهتمام جدی همه طرف‌ها قرار گیرد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: ضروری است وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های مسوول، در راستای حفاظت از همه شهروندان ایرانی و به ویژه دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین،اقدامات لازم را تسریع بخشند.
پس از مدت‌ها گمانه‌زنی درباره بروز تنش میان روسیه و اوکراین، 24 فوریه نیروهای ارتش روسیه عملیات نظامی خود را در خاک اوکراین آغاز کردند و تاکنون در نقاط مختلفی از خاک این کشور پیشروی کرده‌اند.
«ولادیمیرپوتین» رئیس‌جمهوری روسیه 21 فوریه / 2 حوت با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، روسیه استقلال دونتسک و لوهانسک در دونباس را به رسمیت می‌شناسد.
منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال 2014 روس‌های این منطقه، دو جمهوری دونتسک و لوهانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌ اند.

رئیسی:سیاست ایران گسترش همکاری با کشورهای دوست است

کلیدواژه