حوت 20, 1400 16:48 Asia/Kabul
  • خطیب‌زاده: وقفه در مذاکرات وین زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده است
    خطیب‌زاده: وقفه در مذاکرات وین زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده است

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، وقفه اعلام شده در مذاکرات وین را زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی دانست.

به گزارش رادیو دری،«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز جمعه در واکنش به وقفه اعلام شده در مذاکرات وین در توئیتر نوشت: دستیابی به‌ موفقیت در گفت وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود و هیچ عامل خارجی‌ بر اراده مشترک برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نمی گذارد.

بر«جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در توئیتی از ضرورت وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی  خبر داد ودر عین حال نوشت: متن نهایی توافق آماده و روی میز است.

وی تصریح کرد: به ارتباط با همه اعضای برجام و آمریکا برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهد داد.

در همین حال «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز پنجشنبه در گفت و گوی تلفنی با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بیان اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی است قابل مذاکره نیستو تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در توئیتی درباره تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار نوشت: توافق در دسترس است، اگر طرف آمریکایی واقع بینانه و همراه با تداوم و ثبات رفتار کند.

دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در حال برگزاری است.
این مذاکرات به دلیل ابتکار تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است اما تعلل طرف‌های غربی به ویژه دولت «جو بایدن» برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور برای بازگشت به برجام و طولانی شدن روند گفت‌ وگوها شده است.

خطیب‌زاده: بحران اوکراین هیچ تأثیری بر مذاکرات وین ندارد

اولیانوف: هیات ایران در مذاکرات وین از منافع ملی این کشور دفاع می‌کند

کلیدواژه