حوت 24, 1400 17:07 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه ایران: روسیه برای لغو تحریم های ایران مانعی ایجاد نمی‌کند
    وزیر خارجه ایران: روسیه برای لغو تحریم های ایران مانعی ایجاد نمی‌کند

وزیر امور خارجه ایران گفت: هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد و روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق بر سر لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران نخواهد بود.

به گزارش رادیو دری؛ «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه در مسکو تصریح کرد: روسیه همچنان که از ابتدای مذاکرات وین نقش بسیار مثبت و سازنده ای داشت، تا پایان مذاکرات و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد بود و از رسیدن به توافق خوب حمایت خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد طرف آمریکایی دست از زیاده‌خواهی خود در رسیدن به توافق بردارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان این‌که وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام باشد افزود: حفظ منافع و اصول ایران مستقل و مقتدر و تامین منافع قطعی ملت، مورد اهتمام جدی تیم مذاکره کننده ایرانی است.

امیرعبداللهیان همچنین درباره جنگ اوکراین نیز گفت: با وزیر امورخارجه روسیه در خصوص تحولات اوکراین گفت و گو کرده است و راه حل بحران این کشور را با درک ریشه‌های واقعی آن، سیاسی می‌داند.

 

وی یادآور شد که شب گذشته نیز گفت‌وگویی طولانی با وزیر امورخارجه اوکراین داشته و درخواست دولت کی یف توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی است.

وزیر امور خارجه روسیه نیز مذاکره با امیرعبداللهیان را دوستانه توصیف کرد و از تهیه پیش نویس همکاریهای مسکو و تهران درعرصه‌های بین‌المللی، تجاری و اقتصادی خبر داد.

لاوروف همچنین درباره مذاکرات وین گفت: مسکو خواهان احیای سریع‌تر برجام است و آمریکایی‌ها باید به این معاهده برگردند و تحریم‌های غیرقانونی را لغو کنند.

وی تاکید کرد: هیچ‌گونه تحریم غیرقانونی نمی‌تواند مانع رشد تصاعدی و رو به جلو ایران و روسیه باشد.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه غربی‌ها به سرپرستی آمریکا اصلی به نام نظم را به پیش می برند که روسیه مخالف آن است افزود: کشورش به منشور سازمان ملل و اصول آن پایبند است و در چارچوب این سازمان بین المللی پیش می‌رود.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در صدر هیأتی برای دیدار و گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه وارد مسکو شد و در محل وزارت امورخارجه این کشور با وزیر امورخارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان: حل موضوعات باقیمانده در وین منوط به اراده طرف آمریکایی است

امیرعبداللهیان: طرف غربی واقع‌بینانه برخورد کند می‌توان به مرحله توافق نهایی رسید

کلیدواژه