حمل 15, 1401 09:14 Asia/Kabul
  • ایران: آمریکا مسوول مستقیم طولانی شدن مذاکرات وین است
    ایران: آمریکا مسوول مستقیم طولانی شدن مذاکرات وین است

وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از اعمال تحریم‌های مجدد از سوی آمریکا درمورد برخی اشخاص و شرکت‌ های ایرانی، آمریکا را مسوول مستقیم طولانی شدن مذاکرات وین معرفی کرد.

به گزارش رادیو دری؛ حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه ایران شامگاه یکشنبه در تماس تلفنی بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان از اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا در مورد برخی از اشخاص و شرکت‌های ایرانی انتقاد و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده یک توافق خوب و پایدار است، اما طرف آمریکایی با برخی زیاده‌خواهی‌ها، مسوول مستقیم طولانی شدن مذاکرات تاکنون بوده است.

 

امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر ضرورت پایدار ماندن آتش بس در یمن افزود: آنچه اکنون در یمن مهم است لغو کامل محاصره انسانی به موازات استمرار آتش بس است تا کمک‌های انسان دوستانه به دست مردم یمن برسد.

بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان نیز در این تماس تلفنی با تشکر از نقش و تلاش‌های ایران برای برقراری آتش بس در یمن ابراز امیدواری کرد که این موضوع موجب فراهم شدن بستر لازم برای گفت و گو بین همه طرف‌های یمنی و بازگشایی مرزهای این کشور شود.

دولت نجات ملی یمن و ائتلاف متجاوز سعودی به پیشنهاد سازمان ملل برای برقراری آتش بس 2 ماهه که از ساعت 19 روز شنبه دوم آوریل اجرایی می شود، پاسخ مثبت داده اند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از 27 دسامبر 2021 آغاز شد، 11 مارس 2022 به پیشنهاد "جوزپ بورل" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

آمریکا در این مدت نه تنها تحریم ها ضد ملت ایران را لغو نکرد، بلکه در 30 مارس 2022 و در حین مذاکرات وین، وزارت خزانه داری آن کشور تحریم های جدید نیز علیه برخی افراد و نهادهای ایرانی وضع کرد.

امیرعبداللهیان: توافق در مذاکرات وین نزدیک است

استقبال ایران از ابتکار سازمان ملل در برقراری آتش‌بس در یمن

کلیدواژه