حمل 18, 1401 09:46 Asia/Kabul
  • سرلشکر صفوی: جنگ در اوکراین موجب کاهش قدرت آمریکا و اروپا شده است
    سرلشکر صفوی: جنگ در اوکراین موجب کاهش قدرت آمریکا و اروپا شده است

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوای ایران گفت: جنگ در اوکراین موجب کاهش قدرت آمریکا، ناتو و اروپا شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه گذشته(2دلو1400) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
پوتین سه روز پس از آن (۲۴  فوریه) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، ضد اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.
درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد.
به گزارش رادیو دری، سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوای ایران  در دیدار نوروزی با جمعی از فرماندهان و اساتید دانشگاه‌ها با اشاره به تغییر و تحولات اخیر در منطقه و جهان افزود: دوران جدیدی در عالم شروع شده و شرایط فعلی و جنگ روسیه و اوکراین در قاره اروپا بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ بی‌سابقه بوده است.
سرلشکر صفوی با بیان اینکه روسیه سرزمین‌های اتحاد جماهیر شوروی را در محیط امنیت ملی خود می‌داند، افزود: بعد از فروپاشی شوروی، برخلاف سیاست های روسیه، به تدریج تقریباً تمام کشور‌های جدا شده از شوروی مثل لیتوانی، لتونی و استونی که هم‌مرز با روسیه هستند، به عضویت ناتو درآمدند و الان ۳۰ کشور عضو ناتو هستند.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوای ایران در تحلیل دلایل شروع جنگ روسیه و اوکراین و دلایل حساسیت‌های ژئواستراتژیک اوکراین برای روسیه گفت: سرنوشت جغرافیایی اوکراین و روسیه به هم گره خورده است و اگر آمریکایی‌ها و ناتو موفق می‌شدند اوکراین را به عضویت ناتو در بیاورند و سیستم‌های موشکی، پدافند هوایی و تسلیحات شان را در اوکراین مستقر کنند، روسیه در معرض تهدید جدی قرار می‌گرفت بنابراین نگاه این کشور به اوکراین، مبتنی بر امنیت ملی است.
فرمانده پیشین سپاه پاسدران انقلاب اسلامی با بیان اینکه روسیه نگاه تاریخی هم به اوکراین دارد، تصریح کرد: علاوه بر نگاه ژئواستراتژیک، روسیه یک نگاه تاریخی هم به اوکراین دارد، چون روسیه تزاری ابتدا از کی‌یف شکل گرفت و اولین پایتخت روسیه تزاری کی‌یف و بعد سن پترزبورگ و سپس مسکو بود؛ یعنی تا اوایل قرن ۱۸ کی‌یف مرکز سیاسی روسیه تزاری بود.

سرلشکر صفوی: قدرت آمریکا رو به افول است

کلیدواژه