ثور 25, 1401 13:29 Asia/Kabul
  • \
    \"باقری کنی\": سیاست راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران خنثی‌سازی تحریم است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: سیاست راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران خنثی‌سازی تحریم است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از دسامبر 2021 آغاز شد، مارس 2022 به پیشنهاد «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. 

از آن زمان تاکنون، طرفین از پیشرفت در مذاکرات و کم شدن موارد اختلافی سخن گفته اند، ولی موضوع تضمین ها و خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها، همچنان از مواردی است که آمریکا به عنوان ناقض برجام، تصمیم سیاسی لازم را برای حل و فصل آن اتخاذ نکرده است.  

به گزارش رادیو دری، "علی باقری  کنی" معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران امروز ( یکشنبه ) در بازدید  از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی  گفت که سیاست راهبردی خنثی‌سازی تحریم در کنار ابتکار هوشمندانه رفع تحریم، ترفند دشمن در متوقف‌سازی توسعه همه‌جانبه کشور را ناکام گذاشته است. 

باقری کنی  افزود: اکنون دیگر کشورهای تحت تحریم نیز به‌ دنبال دریافت "دانش خنثی‌سازی تحریم" از ایران هستند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت: پایداری رفع تحریم‌ها در گرو حفظ و ارتقای ظرفیت‌های سخت و نرم در خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

باقری کنی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همان اندازه که در فرآیند مذاکرات و انجام تعهدات بین‌المللی از جمله در موضوع توافق برای رفع تحریم‌ها جدی است، در "بی اعتماد به دشمن" و " اتکا نداشتن  به بیگانگان" برای مصونیت از تحریم هم راسخ و مصمم است.

باقری کنی همچنین گفت: وزارت امور ایران  خارجه افزون بر آن که یک تنه در میدان دیپلماسی با همه توان در پی "رفع حداکثری تحریم‌ها" است، در کنار دانشمندان و فناوران صنعتگران بخش انرژی کشور از همه، ظرفیت‌های بین‌المللی برای ارتقای توان کشور در "خنثی‌سازی تحریم‌ها" استفاده خواهد کرد. 

تاکید امیرعبداللهیان بر دستیابی به توافقی خوب و پایدار در مذاکرات وین

کلیدواژه