جوزا 01, 1401 08:19 Asia/Kabul
  • تاکید بورل بر اهمیت ازسرگیری مذاکرات وین
    تاکید بورل بر اهمیت ازسرگیری مذاکرات وین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اهمیت ازسرگیری مذاکرات وین برای لغو تحریم ها تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای وین برای لغو تحریم‌ها، ادامه تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات برای لغو تحریم ها را مهم خواند.  

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران عصر روز جمعه در گفت وگوی تلفنی با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر حسن نیت و اراده لازم تهران برای رسیدن به توافق در وین تأکید کرد.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا درخصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از دسامبر 2021 آغاز شد، مارس 2022 به پیشنهاد جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

از آن زمان تاکنون، طرفین از پیشرفت در مذاکرات و کم شدن موارد اختلافی سخن گفته اند، ولی موضوع تضمین ها و خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها، همچنان از مواردی است که آمریکا به عنوان ناقض برجام، تصمیم سیاسی لازم را برای حل و فصل آن اتخاذ نکرده است.

گفت و گوی تلفنی امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

کلیدواژه