سرطان 15, 1401 18:15 Asia/Kabul
  • اعلام آمادگی مرزبانی ایران برای فعالیت شبانه‌روزی در گمرکات مرزی با افغانستان
    اعلام آمادگی مرزبانی ایران برای فعالیت شبانه‌روزی در گمرکات مرزی با افغانستان

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، آمادگی این نهاد نظامی را برای فعالیت شبانه‌روزی در گذرگاه‌ها و گمرکات مرزی با افغانستان اعلام کرد.

به گزارش رادیو دری؛ سردار احمد علی گودرزی فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران امروز در  کمیته همکاریهای مشترک استانهای هم‌مرز با افغانستان در مشهد افزود: در صورتی که برای فعالیت شبانه‌روزی گمرکات در مرزهای سه استان خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان با افغانستان تصمیمی گرفته شود، مرزبانی آمادگی کامل دارد به صورت شبانه‌روزی در گذرگاه‌های مرزی فعالیت کند.

سردار گودرزی با اشاره به شرایط ویژه امنیتی کشور افغانستان افزود: مرزبانی در هر سه استان هم مرز با افغانستان تمام خدمات خود را برای تسهیل تجارت و رفت و آمد ناوگان تجاری به کار گرفته است.

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تشکیل کمیته هماهنگی و همکاری های مشترک استانهای هم مرز با افغاستان می تواند با ایجاد وحدت رویه در تصمیم ها از بروز تعارضات و روابط متفاوت با طرف مقابل جلوگیری و خط مشی مشخصی را برای حرکت استانهای مرزی در تعامل اقتصادی با افغانستان ایجاد کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: قبلا رقابت ناسالمی در مرزهای افغانستان برای نحوه تجارت با ایران وجود داشت، اما اکنون با روی کار آمدن طالبان فساد در مرزهای این کشور تقریبا به صفر رسیده است.

محمود سیادت افزود: هم اینک فعالیت در گمرکات افغانستان از رویه ای یکسان برخوردار شده است و طالبان نیز یک سیاست مرکزی متمرکز را در مرزهای غربی افغانستان اعمال می کند.

 

استاندار سیستان و بلوچستان هم در این نشست با اشاره به سیاست دولت سیزدهم برای افزایش توسعه روابط با کشورهای همسایه افزود: بسیاری از ناامنی های مناطق مرزی به دلیل نبود روابط تجاری در دو سوی مرز است.

حسین مدرس خیابانی افزود: فراهم شدن زمینه تجارت مرزی، موجب کاهش ناامنی ها در مرزها با افغانستان می شود و مساله قاچاق از مرزها را کاهش می‌دهد.

جواد اشرفی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در جلسه این کمیته گفت: این استان با داشتن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پوشش دادن حدود ۵۰ کیلومتر از حوزه مرزبانی سیستان و بلوچستان در عمل بیشترین مرز و حوزه مرزبانی را با کشور افغانستان دارد.

کمیته همکاریهای مشترک استانهای هم‌مرز ایران با افغانستان روز چهارشنبه با حضور مقامات ملی و استانی در مشهد تشکیل شد.

 مرز دوغارون از محورهای توسعه روابط و مراودات بین ایران و افغانستان

شبانه‌ روزی شدن مرز دوغارون مطالبه‌ فعالان اقتصادی ایران و افغانستان

کلیدواژه