سرطان 25, 1401 10:09 Asia/Kabul
  • ایران، اتهام ارسال پهپاد به روسیه برای جنگ در اوکراین را رد کرد
    ایران، اتهام ارسال پهپاد به روسیه برای جنگ در اوکراین را رد کرد

وزیر خارجه ایران با تاکید بر مخالفت این کشور با جنگ، اتهامات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای بکارگیری در جنگ ضد اوکراین را بی اساس و مغرضانه خواند.

به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در گفت و گوی تلفنی با «دمیتری کولبا» وزیر امورخارجه اوکراین، بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ تأکید و تصریح کرد: ایران مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و از جمله اوکراین است.

وزیر امورخارجه ایران با رد اتهامات بی پایه و اساس مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی برای بکارگیری در جنگ ضد اوکراین، طرح این گونه ادعاها را هم زمان با سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به غرب آسیا، منطبق بر اهداف و اغراض سیاسی خاص خواند. 

امیرعبداللهیان گفت: موضع اصولی و صریح جمهوری اسلامی در مخالفت با جنگ و حمایت از توقف جنگ، همانند رویکرد دوگانه برخی کشورهای غربی مبتنی بر استاندارد دوگانه نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنان به تلاش خود برای پایان دادن به جنگ و حل سیاسی بحران اوکراین ادامه می‌دهد و آماده توسعه همه جانبه روابط از جمله در عرصه‌های اقتصادی و کشاورزی با اوکراین است. 

دمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز در این گفتگو با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ گفت: تداوم ارتباط وزیران امورخارجه ایران و اوکراین که حتی در روزهای سخت آغاز جنگ برقرار شد، بسیار ارزشمند است.

وزیر امور خارجه اوکراین با بیان اینکه نباید اجازه داد اتهامات دیگران، روابط دوستانه کی یف و تهران را خدشه دار کند، برای گسترش همه جانبه روابط دوجانبه و گشودن فصلی نوین از روابط با ایران اعلام آمادگی کرد. 

روسیه 24 فوریه 2022 در پی اقدامات تحریک‌آمیز ناتو در مرزهای این کشور، عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد و کشورهای غربی به ویژه آمریکا نه تنها اقدامی برای کاهش تنش‌ها و توقف درگیری‌ها در اوکراین انجام ندادند، بلکه با ارسال تجهیزات و سلاح و اعمال فشار به روسیه، بیشتر به این ناآرامی‌ها دامن زده‌اند.

امیرعبداللهیان: ایران مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان است

امیرعبداللهیان: ایران تمرکز بر راه کار سیاسی در اوکراین را خواستار است

کلیدواژه