اسد 06, 1401 12:56 Asia/Kabul
  • تاکید بر تامین حق آبه ایران از افغانستان
    تاکید بر تامین حق آبه ایران از افغانستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران بر تامین حق آبه ایران از افغانستان تاکید کرد.

براساس معاهده هیرمند که در سال 1972 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820  میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حق آبه ایران را داشت با احداث سد کمال خان در ولایت نمیروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد که خسارت های فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران بخصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.  

به گزارش رادیو دری، "حسین نوش آبادی" عضو کمیسیون امنیت ملی و  سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت  با تاکید بر تامین حق آبه ایران از افغانستان، فعال کردن بازارچه‌های مرزی و سامان بخشی مهاجران افغان، گفت: هماهنگی دو وزارتخانه خارجه و کشور می‌تواند بخش عمده‌ای از مسائل مرتبط ما با افغانستان را حل ‌کند.

"نوش آبادی" افزود:  ایران و افغانستان مرز طولانی دارند و بسیاری از مسائل امنیتی، سیاسی، اقتصادی و حتی موضوعات مرتبط در حوزه آب و انرژی دو کشور به ویژه ولایت های مرزی دو کشور به هم پیوند خرده است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: همکاری‌ های دو کشور در حوزه مسائل امنیتی باید افزایش یابد.

"نوش آبادی" خاطرنشان کرد:  تامین حقآبه هیرمند از موضوعات به حق و از مطالبات جدی مردم به خصوص مردم سیستان و بلوچستان ایران  است. 

تاکید رئیسی بر پیگیری جدی موضوع حقابه ایران از افغانستان

سفر وزیر نیروی ایران به افغانستان برای تحقق حقابه هیرمند

کلیدواژه