اسد 25, 1401 08:10 Asia/Kabul
  • پاسخ ایران به متن پیشنهادی اروپا؛ توافق در انتظار تصمیم‌های سیاسی در کاخ‌سفید
    پاسخ ایران به متن پیشنهادی اروپا؛ توافق در انتظار تصمیم‌های سیاسی در کاخ‌سفید

جمهوری اسلامی ایران پاسخ مکتوب خود درباره متن پیشنهادی اروپا که در آن مسیر از سرگیری اجرای کامل برجام تشریح شده را ارائه و اعلام کرد، اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.

به گزارش رادیو دری، ایران در پاسخ به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شد، نظرات خود را منتقل کرده است. آنطور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد. 

این مسائل به طور تفصیلی عصر روز دوشنبه در جلسه ویژه شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مطرح و سرانجام، مواضع ایران بامداد سه‌شنبه به صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها قرار گرفت. 

"محمد مرندی" مشاور تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در توییتر تصریح کرد، ایران نگرانی های خود را ابراز کرده است، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست.

"مرندی" با بیان اینکه نگرانی‌های ایران ناظر بر بدعهدی طرف‌های غربی در قبال برجام است، افزود: "نمی توانم بگویم که توافقی حاصل خواهد شد، اما نسبت به قبل به توافق نزدیک تر هستیم."

مذاکرات با محوریت رفع تحریم های ظالمانه و غیرقانونی ضد جمهوری اسلامی ایران، به دلیل ابتکارات تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده، اما تعلل دولت "جو بایدن" برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور برای بازگشت به برجام و طولانی شدن روند گفت‌ وگوها شده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

مرندی: متنِ توافق شده نهایی در مذاکرات وین وجود ندارد

کلیدواژه