میزان 21, 1401 10:31 Asia/Kabul
  • ایران: دیپلماسی به حضور تروریستها درعراق پایان نداد، ناگزیر نیروی نظامی استفاده شد
    ایران: دیپلماسی به حضور تروریستها درعراق پایان نداد، ناگزیر نیروی نظامی استفاده شد

نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل در نامه ای به رئیس شورای امنیت دلایل و انگیزه های اقدام نظامی علیه گروههای تروریستی را اعلام و تاکید کرد: دیپلماسی به حضور تروریستها در شمال عراق پایان نداد، ایران ناگزیر به استفاده از نیروی نظامی شد.

به گزارش رادیو دری، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: با توجه به اقدامات مخرب و آشوب زای گروهکهای تروریستی علیه مردم و امنیت ملی ایران و بی توجهی به هشدارها و اعتراضات مکرر در این رابطه، تهران انتخابی جز اعمال حق خود و پاسخ متناسب به حملات تروریستی نداشت.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت، با یاداوری اقدامات گروهک های تروریستی مستقر در شمال عراق، دلایل و انگیزه های اقدام نظامی علیه این گروهک ها را تشریح کرد.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با اعلام اینکه صرفا از سال ۲۰۱۶ تاکنون، این گروهک ها ۴۹ حمله تروریستی در داخل و نزدیک مرزهای ایران انجام داده اند که در نتیجه نفر۲۴ شهید و ۳۲ نفر زخمی شده اند، افزود: براساس اطلاعات موثق، همه این حملات تروریستی برنامه ریزی شده، سازماندهی شده و اجرا شده از اقلیم شمال عراق بوده اند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین در این نامه افزود: با توجه به تهدیدات ترویستی جاری، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعتراض قوی خود را در چندین نوبت با ارسال یادداشت رسمی دیپلماتیک به وزارت امور خارجه عراق درخصوص تداوم وجود گروهکهای تروریستی، کمپ های آموزشی آنها و حرکت آزاد آنها و اقدامات مخرب آنها در داخل خاک عراق اعلام کرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل ادامه داد: همچنین از این مقامات خواسته شد که اقدامات ضروری را براساس تعهدات عراق در چارچوب حقوق بین الملل، اصول روابط دوستانه و حسن همجواری و قانون اساسی عراق بعمل آورند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران افزود: برغم اعتراضات و هشدارهای  مکرر جمهوری اسلامی ایران، متاسفانه مقامات اقلیم شمال عراق، اقدامات موثر و قاطعی علیه تروریست ها در چارچوب مقررات بین المللی به عمل نیاوردند.

تحت این شرایط و با توجه به حملات جاری تروریستی، جمهوری اسلامی ایران انتخابی جز اعمال حق خود بر برای دفاع در چارچوب حقوق بین الملل به منظور حمایت از مردم، امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی نداشت. 

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: براین اساس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چندین عملیات نظامی را در تاریخ ششم مهرماه/میزان جاری ( ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ ) به عنوان پاسخ متناسب و ضروری به حملات تروریستی و مسلحانه که شهروندان و ساختارهای غیرنظامی ایران را هدف قرار داده بود ،انجام داد.

نمایندگی  جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد و تعهد راسخ خود به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را با پاسخ مثبت و حمایت از درخواست دولت این کشور برای کمک به آن در مقابله با داعش و نیروهای وابسته به آن که حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و موجودیت اقلیم شمال این کشور را تهدید می کرد، نشان داده و در این راستا  سردار سپهبد شهید سلیمانی نقش بی بدیلی را در شکست داعش و درجهت کمک به مردم و دولت عراق ایفا کرد تا جایی که مقامات اقلیم شمال عراق به ایشان به درستی عنوان قهرمان جنگ علیه تروریسم و ژنرال صلح نام دادند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران  در پایان نامه خود از رئیس شورای امنیت خواست که این نامه به عنوان سند این شورا منتشر شود.

حمله سپاه پاسداران به مواضع گروهک‌های تجزیه‌طلب در عراق

کلیدواژه