قوس 12, 1401 17:12 Asia/Kabul
  • تاکید بر ضرورت حل سوء تفاهم‌های حوزه راهداری و گمرکات میان کشور ایران و افغانستان
    تاکید بر ضرورت حل سوء تفاهم‌های حوزه راهداری و گمرکات میان کشور ایران و افغانستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: برای حل سوء تفاهم‌های حوزه راهداری و گمرکات میان کشور ایران و افغانستان توافقاتی برای تسهیل فرآیند‌ها در گمرکات دو کشور انجام شده است.

به گزارش رادیو دری، ابوالفضل چمندی در نشست خبری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با موضوع «دیپلماسی اقتصادی با کشور‌های همسایه» افزود: توافق شده تا نماینده‌ای از  والی هرات در مرز مشخص شود که امور مربوط به گمرکات را با نماینده استاندار خراسان رضوی که فرماندار شهرستان تایباد تعیین شده است، حل و فصل کنند.

وی با تاکید بر لزوم حل سوء تفاهم‌های حوزه راهداری و گمرکات میان دو کشور گفت: اعتراض‌هایی در مسائلی همچون سوخت از سوی طرف افغان وجود داشته است که درصدد هستیم با همکاری گمرک استان خراسان رضوی و نماینده والی هرات این موضوع رفع شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود:  تجارت با افغانستان در ۸ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشت که با اقدامات صورت گرفته این کاهش جبران خواهد شد.

چمندی با بیان اینکه رویکرد افغانستان بر تولید داخلی متمرکز شده است گفت: باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کرد. بدین منظور در تلاش هستیم تا خطوط تولیدمان را به افغانستان صادر کنیم، چرا که پیشرفت و امنیت افغانستان، در نهایت امنیت استان خراسان رضوی و کشور را به دنبال خواهد داشت.

وی از تشکیل اولین کارگروه تخصصی حوزه کشاورزی و دامپروری با کشور افغانستان خبر داد و افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش کشاورزی و دامپروری به افغانستان در دستور کار این کارگروه است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این نشست گفت: توسعه صادرات و واردات با کشور افغانستان، نیازمند انجام یکسری تفاهم نامه‌ها است.

امیر رضا رجبی با تاکید بر لزوم استاندارد سازی مشترک میان ایران و افغانستان تصریح کرد: بدین منظور اعلام آمادگی شده است تا استانداردسازی‌ها را در حوزه‌های مختلف در اختیار افغانستان قرار دهیم.

وی صادرات ماشین آلات را یکی از موضوعات تفاهم نامه میان دو کشور ایران وافغانستان عنوان کرد و گفت: علاوه بر این توافق شده نمایشگاهی برای عرضه محصولات ایرانی در هرات و افغانستان و نیز نمایشگاهی برای عرضه محصولات افغانستان در مشهد برگزار شود. 

وی با اشاره به درخواست افغانستان در خصوص تبادل اسناد گمرکی گفت: در آینده‌ای نزدیک با طرف افغان در گمرک دوغارون برای حل مشکلات و روان شدن ترانزیت تبادل خواهیم کرد.

گمرک دوغارون؛ قلبی تپنده در مبادلات تجاری ایران و افغانستان

کلیدواژه