جدی 18, 1401 08:40 Asia/Kabul
  • هشدار معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران درباره افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان
    هشدار معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران درباره افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران گفت: با توجه به افزایش بیش از ۳ برابری ارزش موادمخدر و گردش مالی ایجاد شده در بین کشاورزان افغانستانی، بیم این وجود دارد که گرایش به تولید و کشت گیاه خشخاش و شاهدانه افزایش یابد.

به گزارش رادیو دری، «محمد مسعود زاهدیان» معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران با بیان اینکه انتقال موادمخدر به سمت جمهوری اسلامی ایران زمینه دسترسی به موادمخدر را افزایش می‌دهد و جامعه هدف جوانان، نوجوانان و هم وطنان هستند، افزود: اثرات تخریبی اعتیاد موجب ایجاد اختلال و معضلات امنیتی، بهداشتی و درمانی برای آحاد مختلف جامعه می‌شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران تصریح کرد: افزایش برنامه‌های آگاه‌سازی و پیشگیرانه از اولویت‌های ستاد برای آگاهی‌بخشی جامعه است و در این راستا، طرح‌هایی همچون یاریگران زندگی در حوزه‌های مختلف جغرافیایی و محیطی فعال خواهند شد.

زاهدیان افزود: سازماندهی اقدامات مقابله در راستای مبارزه همه جانبه از مبدا تولید و خصوصاً در مرزهای ورودی به ایران و برخورد با شبکه‌ها، باندها و خرده‌فروشان از جمله مواردی است که در راستای مقابله با ورود موادمخدر در اهداف ستاد قرار دارد.

با گذشت حدود ۹ ماه از صدور دستور ممنوعیت کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان، این کشور همچنان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان است.

بیش از چهار میلیون نفر از مردم افغانستان که از بزرگترین و اصلی‌ترین تولید کنندگان تریاک در جهان است، معتاد به مواد مخدر هستند و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم این کشور نیز درگیر تجارت، کاشت و قاچاق مواد مخدرهستند.

افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان نتیجه جنایت آمریکا در منطقه

کلیدواژه