جدی 29, 1401 14:08 Asia/Kabul
  • عضو کمیسیون امنیت مجلس: اقدام اروپا ضد سپاه پاسداران وجاهت قانونی و ماهیت اجرایی ندارد
    عضو کمیسیون امنیت مجلس: اقدام اروپا ضد سپاه پاسداران وجاهت قانونی و ماهیت اجرایی ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران اقدام احتمالی اتحادیه اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی را اقدامی شتابزده، سیاسی و فاقد وجاهت قانونی دانست.

«فداحسین مالکی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره اقدام پارلمان اروپا در بررسی پیشنهادی مبنی بر قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به تروریستی، با تاکید بر اینکه تصمیم اتحادیه اروپا در این زمینه نه عاقلانه و نه براساس عرف بین‌المللی است، گفت: اروپایی‌ها نمی‌توانند به خود اجازه دهند که نیروی نظامی یک کشور که قانون اساسی آن کشور بر آن صراحت دارد را مورد تحریم قرار دهند و در تاریخ دیپلماسی دنیا نیز این اقدام سابقه نداشته است.

مالکی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی، شورای‌عالی امنیت ملی و دستگاه دیپلماسی ایران قطعاً پاسخی مناسب، قانونی و مستدل خواهند داد تا دنیا بداند اگر این کار باب شود، فردا هر کشوری می‌تواند نیروی نظامی کشور دیگری را مورد تحریم قرار دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینکه "هیچ پارلمان و هیچ کشوری نمی‌تواند بازوی نظامی یک کشور دیگر را که یکی از ارکان اساسی امنیت آن کشور است مورد تحریم قرار دهد"، افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران قید شده است و دیگر کشورها نمی‌توانند نسبت به هر نهادی که در قانون اساسی یک کشوری قرار می‌گیرد، بی احترامی کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ایران افزود: اروپایی‌ها در شرایطی به دنبال تروریست اعلام کردن قدرت‌ نظامی ایران هستند که همین قدرت نظامی بود که پرونده داعش را در مقابل اروپایی‌ها بست و اگر نه با وجود داعش الان  آرامش در اروپا وجود نداشت.

ضربه اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شبکه مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس در جریان آشوب‌های اخیر و اجرای حکم اعدام «علیرضا اکبری» جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس توسط قوه قضائیه ایران، مقام‌های اروپایی بویژه دولت لندن را به شدت برآشفته کرده و فشارها برای قرار دادن نام این نهاد رسمی ایرانی به فهرست گروه‌های تروریستی را افزایش داده است.

اقدام خلاف قاعده پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

کلیدواژه