حوت 02, 1401 15:38 Asia/Kabul
  • سرکرده گروهک تروریستی تندر در ایران به اعدام محکوم شد
    سرکرده گروهک تروریستی تندر در ایران به اعدام محکوم شد

جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم شد.

به گزارش رادیو دری، روابط عمومی دادگستری کل استان تهران در گزارشی اعلام کرد: پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، دادگاه انقلاب تهران، جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کرد.

«جمشید شارمهد» سرکرده گروه تروریستی تندر است که در دو دهه گذشته، فعالیت خود را تحت عنوان انجمن پادشاهی ایران با هدف تامین منافع رژیم پهلوی آغاز کرد و با رویکرد توهین به مقدسات و انجام حملات تروریستی، جنایاتی را ضد مردم ایران انجام داد.

گروه تروریستی تندر علاوه بر عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز ایران در سال 2008 که به شهادت 14 شهروند ایرانی و مجروح شدن 300 نفر دیگر منجر شد، در سال‌های اخیر نیز قصد اجرای چند عملیات تروریستی از جمله منفجر کردن سد در شیراز و انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران را داشت که با تسلط اطلاعاتی نیروهای امنیتی ایران ناکام ماند.

این گروه تروریستی همچنین در ترور شهید «مسعود علی‌محمدی» از دانشمندان صنعت هسته‌ای ایران نیز نقش داشته است.

جمشید شارمهد در زمان انجام حملات تروریستی در ایران در فیلمی گفته است که «ما خجالت نمی‌کشیم کسی را بکشیم! مگر انفجار شیراز را انکار کردیم، ما ترور می‌کنیم و وحشت ایجاد می‌کنیم.»

پس از گذشت یک دهه از فعالیت های تروریستی شارمهد در اوت 2020، نیروهای امنیتی ایران در عملیاتی پیچیده، این جنایتکار را بازداشت کردند.

پس از بازداشت شارمهد، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان ضمن اعتراض به حمایت آمریکا از گروه تروریستی تندر، واشنگتن را مسوول جنایات تروریستی این گروه در ایران دانست.

متهم در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده، مسوولیت تمام اقدامات تروریستی گروهک تروریستی تندر را برعهده گرفته و برتاثیرگذاری خود بر مجریان و عوامل اقدامات تروریستی که به شهادت و زخمی شدن ده ها تن از شهروندان ایران منجر شده اذعان داشته است.

پس از بررسی کامل پرونده، مستندات و قرائن موجود و اخذ دفاعیات متهم و وکیل وی، براساس رای دادگاه اقدامات جمشید شارمهد به طور گسترده موجب اخلال شدید در نظم عمومی و از مصادیق افساد فی‌الارض بوده و بزهکاری متهم محرز و مسلم تشخیص داده و به اعدام محکوم شد.

این حکم قابل فرجام خواهی در دیوان عالی ایران است.

شارمهد؛ از سرکردگی گروه تروریستی تندر تا اعتراف در دادگاه

اعتراض ایران به حمایت آمریکا از گروه تروریستی "تندر"

کلیدواژه