جوزا 17, 1402 13:08 Asia/Kabul
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران: رایزنی‌ها برای حق‌آبه هیرمند ادامه دارد
    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران: رایزنی‌ها برای حق‌آبه هیرمند ادامه دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران ابراز امیدواری کرد که مسأله هیرمند از لحاظ سیاسی حل و ایران حق‌آبه هیرمند را دریافت کند.

براساس معاهده هیرمند که در سال  ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل  ۸۲۰  میلیون متر مکعب در سال و در حدود  ۲۶  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حق آبه ایران را داشت با احداث سد "کمال خان" در ولایت نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد که خسارتهای فراوانی را به زندگی انسانی، جانوری و گیاهی حوزه پیرامونی رودخانه هیرمند در خاک ایران بخصوص در استان  سیستان و بلوچستان  وارد کرد.

به گزارش رادیو دری، «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت از  محیط زیست ایران روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت:رایزنی‌ها جهت حق‌آبه هیرمند از مسیر دیپلماسی ادامه دارد.سلاجقه تصریح کرد: بنا بر اعلام کارشناسان آب  در سد "کمال خان " وجود دارد و بارش لازم در حوزه های آبخیز سدهایی که روی هیرمند وجود دارد به مقدار کافی است.

رئیس سازمان محیط زیست ایران تاکید کرد: حکومت طالبان  باید مطابق قوانین بین المللی به خواسته ملت ایران تمکین کند.پیش از این و در پی طرح اظهاراتی از سوی مقامات حکومت طالبان افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند و صدور بیانیه‌ای در این باره، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران (پنجشنبه 28 ثور) در توئیتی نوشت: در ماه‌های اخیر مکرراً از «امیرخان متقی» سرپرست وزارت امورخارجه طالبان خواسته شد طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیأت‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند.

در همین حال «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران هم پنجشنبه ۱۸ ماه مه /28 ثور در سفر به سیستان و بلوچستان، جنوب شرق ایران، درباره حق‌آبه هیرمند به حاکمان افغانستان اخطار داد حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.

مذاکرات حق‌آبه هیرمند در آستانه به نتیجه رسیدن است

کلیدواژه