سرطان 19, 1402 09:43 Asia/Kabul
  • واکنش ایران به دعوی چهار کشور درباره سانحه هواپیمای اوکراینی در دیوان لاهه
    واکنش ایران به دعوی چهار کشور درباره سانحه هواپیمای اوکراینی در دیوان لاهه

دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای به طرح دعوی دولت های کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص سانحه هواپیمای اوکراینی واکنش نشان داد.

به گزارش رادیو دری، در این بیانیه آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی شکوائیه و ادعاهای مطرح شده از سوی دولت‌های کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی است.

این بیانیه می افزاید: بدیهی است جمهوری اسلامی ایران به منظور صیانت از حقوق و منافع ملی خود نزد دیوان بین‌المللی دادگستری، تدابیر و اقدامات لازم را  در پیش خواهد گرفت.

در این بیانیه تصریح شده است:‌ جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق هوانوردی بین المللی، ضمن تشکیل گروه فنی مستقل مسوول بررسی سانحه، گزارش فنی مربوطه را در زمان تعیین شده با مشارکت کارشناسانی از کشورهای فرانسه، آمریکا، اوکراین، کانادا و بریتانیا تهیه و برای همه کشورهای ذیربط و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارسال کرد که این گزارش با استقبال اکثریت این کارشناسان رو به رو شد.

در این بیانیه تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای مذاکره با کشورهای مرتبط اعلام و سه دور مذاکره با دولت اوکراین در شهرهای کی یف و تهران برگزار کرده است.

این بیانیه می افزاید: علاوه بر اعلام آمادگی‌ مکرر برای انجام مذاکرات دوجانبه با کشورهای اوکراین، کانادا، بریتانیا و سوئد، جمهوری اسلامی ایران در آخرین اقدام دیپلماتیک خود، به منظور نشان دادن حسن نیت و جلوگیری از سوء استفاده از این سانحه دردناک، آمادگی خود را برای انجام مذاکرات جمعی با چهار دولت، در مکان و زمان مشخص اعلام کرد و همچنان منتظر پاسخ آنها برای برگزاری مذاکرات است.

دولت جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه تصریح کرد:‌ با وجود این، دولت های پیش‌گفته با نادیده گرفتن پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران، با رجوع به دیوان بین المللی دادگستری نشان دادند که اولاً به خواسته خود برای انجام مذاکره با جمهوری اسلامی ایران پایبند نیستند و درخواست انجام مذاکره از سوی آنها عملاً دستاویزی برای پیشبرد اهداف و اغراض سیاسی آنها بوده است.

هواپیمای بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی اوکراین با 176 مسافر و 9 خدمه پروازی که روز چهارشنبه 18 دی‌ سال 1398 (8 ژانویه2020) تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه مسافران آن جان باختند.

تشریح ابعاد حقوقی، قضایی و فنی سانحه هواپیمای اوکراینی

قالیباف: مصیبت سقوط هواپیمای اوکراینی همچنان بر سینه ما سنگینی می‌کند

همکاری ایران با دادستانی کل اوکراین در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی

کلیدواژه