میزان 18, 1402 15:46 Asia/Kabul
  • بیانیه ایران درباره مذاکرات انجام شده در مورد سانحه هواپیمای اوکراینی
    بیانیه ایران درباره مذاکرات انجام شده در مورد سانحه هواپیمای اوکراینی

وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای درباره مذاکرات با اوکراین، انگلیس، سوئد و کانادا در مورد سانحه هواپیمای اوکراینی اعلام کرد: هیأت ایران قصد داشت گزارش کاملی از اقدامات انجام شده را ارائه کند، ولی به علت مخالفت این دولت‌ها با مذاکرات کارکردی، گزارش ارائه نشد.

به گزارش رادیو دری؛ وزارت امورخارجه ایران درباره مذاکرات هیأت‌های ایران و چهار دولت اوکراین، انگلیس، سوئد و کانادا در مورد سانحه هواپیمای اوکراینی با صدور بیانیه ای تصریح کرد: براساس حسن نیت و شفافیت، هیأت ایرانی قصد داشت که گزارش کاملی را از اقدامات انجام شده ارائه کند، ولی به علت مخالفت این دولت‌ها برای انجام مذاکرات کارکردی و به دور از هرگونه پیشداوری و اتهام زنی، ارائه گزارش انجام نشد.

در این بیانیه آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است که همه تکالیفی را که قواعد و مقررات حقوق بین‌الملل در ارتباط با سوانح هوایی بر عهده کشور محل سانحه گذاشته، در کمترین زمان انجام داده است.

این بیانیه می افزاید: با این حال، طرف مقابل با تحریک و محوریت یک دولت خاص، با نادیده گرفتن اقدامات یاد شده و بدون توجه به مقررات و رویه‌های بین‌المللی مرتبط، با استناد به مطالب کلی و مبهم به دنبال پیشبرد اهداف سیاسی خود بوده و باعث ایجاد فاصله در مواضع و نرسیدن نتیجه و از بین رفتن فرصت دیپلماتیک در نشست ژنو شده‌اند.

هشتم ژانویه ۲۰۲۰ یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی اوکراین حوالی تهران سقوط کرد که بر اثر آن، ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه این پرواز جان باختند.

بیشتر مسافران این هواپیما، اتباع ایران و ۳۲ نفر از سرنشینان این پرواز نیز با گذرنامه‌هایی از۵ کشور کانادا، افغانستان، اوکراین، انگلیس و سوئد بودند.

همکاری ایران با دادستانی کل اوکراین در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی

واکنش ایران به دعوی چهار کشور در دیوان لاهه درباره سانحه هواپیمای اوکراینی

کلیدواژه