میزان 05, 1402 08:58 Asia/Kabul
  • جامعه بین‌المللی رژیم اسرائیل را به ترک گزینه سلاح‌های هسته‌ای مجبور کند
    جامعه بین‌المللی رژیم اسرائیل را به ترک گزینه سلاح‌های هسته‌ای مجبور کند

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل، گفت: جامعه بین‌المللی باید رژیم اسرائیل را به صورت الزام آور به ترک گزینه سلاح‌های هسته‌ای، پذیرش معاهده ان.پی.تی به عنوان یک عضو فاقد سلاح‌ هسته‌ای و پذیرش پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجبور کند.

به گزارش رادیو دری؛ زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه در نشستی ‌در مجمع عمومی سازمان ملل درباره محو سلاح‌های هسته‌ای، افزود: رژیم اسرائیل با حمایت ایالات متحده، همواره با تمام اقدامات تأسیس منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای مخالفت کرده و حتی ایران را با سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند. 

ارشادی افزود: جمهوری اسلامی ایران این اقدام نامشروع، غیرقانونی و غیر مسئولانه رژیم اسرائیل را شدیدا محکوم می‌کند.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل ادامه داد: ایران نگرانی عمیق خود را در مورد تأخیرهای مداوم و طولانی در اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ و برنامه اقدام سال ۲۰۱۰ برای منطقه غرب آسیا اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش خطر یک جنگ هسته‌ای بیش از هر زمان دیگری ما را به سناریوی قیامت نزدیکتر می‌کند، گفت: دکترین هسته‌ای توجیه گر کاربرد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و کاهش آستانه استفاده از آنها، همچنان به عنوان مبنایی برای استراتژی‌های هسته‌ای کشورهای دارندۀ سلاح‌های هسته‌ای به ویژه کشورهای عضو ناتو است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه یک مسابقه مسلحانه هسته‌ای نگران‌کننده در حال اجرا است، اضافه کرد: در سال ۲۰۲۳، ایالات متحده و بریتانیا مبالغ شگفت‌انگیزی به ارزش ۵۰.۹ میلیارد دلار و ۳ میلیارد پوند به برنامه‌های سلاح‌های هسته‌ای خود اختصاص دادند که به آنها امکان گسترش غیرمحدود قابلیت‌های هسته‌ای خود را می‌دهد.

وی تصریح کرد: این اقدامات نشانه‌ واضحی از قصور مداوم کشورهای دارندۀ سلاح‌های هسته‌ای در پایبندی به تعهدات خلع سلاحی خود طبق معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و سایر تعهداتی است که در کنفرانس‌های بازنگری آن از جمله ۱۳ مرحله عملی سال ۲۰۰۰ و ۲۲ برنامه اقدام سال ۲۰۱۰ در زمینه تسلیحات هسته‌ای پذیرفته‌اند.

ارشادی گفت: ایران مثل سایر کشورهای فاقد سلاح‌ هسته‌ای از این وضعیت نگران‌ است و خواهان پایبندی کامل کلیه کشورهای دارندۀ سلاح‌های هسته‌ای به تعهدات ماده ۶ و سایر تعهدات مرتبط با خلع سلاح هسته‌ای است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: تنها تضمین عدم کاربرد سلاح هسته‌ای انهدام کامل آنهاست و برای این منظور کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌ای باید توسط کنفرانس خلع سلاح تدوین شود.

رئیسی: ایران نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد

کلیدواژه