عقرب 20, 1402 18:25 Asia/Kabul

سران کشورهای اسلامی و عربی در نشستی درباره غزه در عربستان بر توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی تاکید کردند و جمهوری اسلامی ایران نیز 10 راهکار برای حل بحران غزه ارائه کرد.

به گزارش رادیو دری، ریاض پایتخت عربستان سعودی روز شنبه 20 آبان/عقرب میزبان نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی و عربی به صورت مشترک برای بررسی اوضاع کنونی در غزه و فلسطین بود.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در این نشست با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی در دفاع از مسجدالاقصی است تصریح کرد: جنگ غزه، جنگ خیر و شر است و امروز همه‌ باید مشخص کنند که در کدام سمت ایستاده‌اند.

رئیسی افزود: آمریکا مستقیما وارد جنگ شده و پشت رژیم صهیونیستی ایستاده و این رژیم را به ارتکاب جنایات علیه فلسطینیان به بهانه دفاع از خود، تشویق می‌کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین ۱۰ راهکار و پیشنهاد فوری برای تصمیم گیری قاطع به نفع ملت فلسطین ارائه کرد که «توقف کشتار مردم غزه»، «رفع کامل محاصره انسانی غزه»،‌ «خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از این منطقه»،‌ «قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی» از ان جمله است.

«تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا»،‌ «تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی» و «اعزام کاروان کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای اسلامی» نیز پیشنهادهای دیگر ایران برای کمک به مردم مظلوم و بی دفاع غزه بود.

محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی هم در آغاز این نشست با محکوم کردن تداوم جنگ علیه مردم فلسطین، بر ضرورت توقف فوری عملیات نظامی و ایجاد کریدورهای انسانی در غزه تاکید کرد.

ولی‌عهد عربستان همچنین با انتقاد از رفتار دوگانه جامعه بین‌المللی در قبال غزه، تداوم جنگ را شکستی برای شورای امنیت توصیف کرد.

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب هم کوچاندن اجباری فلسطینیان را جنایتی جنگی و غیرقابل قبول دانست.

حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه خواهان آتش بس در غزه و گشودن گذرگاه های امن برای رساندن کمک ها است تصریح کرد: حل عادلانه و فراگیر مسأله فلسطین نیاز به تلاش‌های مشترکی دارد که به اشغالگری اسرائیل پایان دهد و کشور مستقل فلسطینی را ایجاد کند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در نشست سران کشورهای اسلامی و عربی اظهار کرد: نیروهای اشغالگر صهیونیست جنگ و کشتار شدیدی را علیه ملت فلسطین به راه انداخته اند و خطوط قرمز را زیر پا گذاشته اند.

همچنین عبدالله دوم پادشاه اردن در نشست ریاض با تاکید بر توقف جنگ و بازگشایی گذرگاه‌های انسانی در غزه گفت: جهان تاوان شکست در حل مسأله فلسطین را خواهد پرداخت.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر هم در اجلاس عربی و اسلامی در ریاض عربستان اظهار کرد: ساکنان غزه در معرض قتل، کشتار و اقدامات غیرانسانی قرار دارند که مستوجب اقدام جدی جامعه جهانی است و باید تحقیق بین المللی عادلانه درباره اقدامات نیروهای اشغالگر در نقض حقوق فلسطینی‌ها در غزه انجام شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در این اجلاس با بیان اینکه کلمات از توصیف جنایت‌های رژیم اسرائیل از جمله هدف قرار دادن وحشیانه بیمارستان‌ها، مراکز عبادی و مکاتب غزه عاجز است افزود: کشورهای غربی حتی خواهان آتش بس هم نشده اند و هر آنکه بر ظلم سکوت می کند در آن شریک است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر هم با تاکید بر اینکه جامعه بین‌الملل نتوانست اقدامی انجام دهد که کشتارها را متوقف کند پرسید: جامعه بین‌المللی تا چه زمانی به رفتار با اسرائیل به گونه‌ای ادامه خواهد داد که گویا اسرائیل فراتر از قوانین بین‌المللی است؟

رئیسی: آمریکایی‌ها جلوی آتش بس در غزه را گرفته اند

مدیر بیمارستان الشفاء غزه: جهان مرگ ما را تماشا می کند/ ۳۹ نوزاد نارس جان باختند