قوس 15, 1402 14:31 Asia/Kabul
  • اعلام حکم پرونده مطالبه خسارت مادی و معنوی ناشی از شهادت سردار سلیمانی
    اعلام حکم پرونده مطالبه خسارت مادی و معنوی ناشی از شهادت سردار سلیمانی

شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل دادگستری تهران از اعلام حکم پرونده مطالبه خسارت مادی و معنوی ناشی از شهادت سردار سلیمانی خبر داد.

به گزارش رادیو دری، این دادگاه اعلام کرد: دولت آمریکا و ۴۱ شخص حقیقی و حقوقی دیگر در آن کشور به دلیل جنایات صورت گرفته در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی به پرداخت ۴۹ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار محکوم شدند.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سوم ژانویه ۲۰۲۰ در حالی که به دعوت رسمی مقامات عراق به این کشور سفر کرده بود، در حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی نزدیک فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی المهندس نایب‌ رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و هشت نفر از همرزمانش به شهادت رسید.

در پی دادخواهی سه هزار و ۳۱۸ از مردم سراسر ایران، جلسات رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار سلیمانی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی کننده به دعاوی بین‌المللی) تشکیل شد و پس از برگزاری سه جلسه رسیدگی علنی، دادگاه دولت آمریکا را در این پرونده محکوم شناخت.

این پرونده شامل ۱۱۴ کلاسه پرونده حقوقی دریافت شده از استان‌های مختلف ایران است.

بر این اساس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل طبق قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا و قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا ضد ایران و اتباع ایرانی، به خواسته مطالبه مادی و معنوی (روحی و روانی) ناشی از ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» رسیدگی کرد و به محکومیت دولت آمریکا و خواندگان پرونده حکم داد.

همچنین دادگاه با توجه به قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی ضد دولت‌های خارجی از باب تنبیه رفتار خواندگان و جلوگیری از تکرار آن در آینده، و به دلیل اینکه اقدام آن‌ها به ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی مصداق بارز نقض حقوق بشر بود، به پرداخت غرامت تنبیهی به نحو تضامنی به میزان دو برابر خسارت مادی و معنوی وارده به میزان ۱۰ میلیون دلار برای هر یک از خواهان‌های پرونده، مجموعا به میزان ۳۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار حکم داد.

دادخواهی حدود سه هزار شهروند ایرانی علیه آمریکا در پرونده شهادت سردار سلیمانی

کلیدواژه