جدی 26, 1402 08:43 Asia/Kabul
  • تاکید رئیس‌ جمهوری ایران بر پیگیری و تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان ایران و هند
    تاکید رئیس‌ جمهوری ایران بر پیگیری و تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان ایران و هند

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران بر پیگیری و تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان ایران و هند از جمله طرح توسعه بندر چابهار تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در دیدار «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امورخارجه هند با اشاره به روابط ریشه‌دار دو کشور، تلاش برای تحقق اراده مسئولان عالی جمهوری اسلامی ایران و هند در راستای توسعه و ارتقای سطح روابط در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری، حمل و نقل و انرژی را مورد تاکید قرار داد.

"اهمیت نگاه مشترک دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم و جرائم سازمان یافته"، "لزوم همکاری برای استقرار ثبات و امنیت در افغانستان"، "تقویت تجارت فیمابین به‌ویژه از طریق ارزهای ملی" و "تاکید بر حفظ امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی" از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار وزیر امورخارجه هند بود.

رئیسی در ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه را از مصادیق بارز جنایت جنگی و جنایت ضد بشریت توصیف و تصریح کرد: توقف حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، مجازات رژیم صهیونیستی و تحقق حقوق مردم فلسطین تنها راهکار بازگشت ثبات و امنیت به منطقه است و نقش‌آفرینی هند برای خاتمه حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، رفع محاصره این باریکه و احقاق حقوق مردم فلسطین حائز اهمیت است.

 «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند نیز با عرض تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ایران در پی حادثه تروریستی اخیر در کرمان،‌ جنوب ایران، از اهتمام رئیس جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای منطقه و ایجاد تحول چشمگیر در روابط با هند قدردانی کرد.

وزیر امورخارجه هند با اعلام علاقمندی کشورش برای انعقاد توافقنامه همکاری‌های جامع و بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران، بر پابندی کامل هند به تعهدات خود در پروژه توسعه بندر چابهار و همچنین توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

هند در سال 2015 درباره توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال 2016 «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر چابهار را با ایران امضا کرد.

منطقه آزاد چابهار ایران در سواحل دریای عمان، علاوه بر ایجاد مسیری مطمئن و کوتاه میان اقیانوس هند، آسیای مرکزی،قفقاز و اروپا، مسیر مستقیم به افغانستان را نیز برای هند فراهم می کند و دهلی نو در تلاش است تا با ایجاد ارتباط جاده‌ای و ریلی از چابهار، ضمن صادرات محصولات خود به افغانستان، منابع طبیعی این کشور را نیز با هزینه کمتر دریافت کند. 

کلیدواژه