حوت 01, 1402 13:44 Asia/Kabul
  • چهره فرهنگی تاجیک: استاد دولتمند خال‌اف رسالت خود را به خوبی درک کرده بود
    چهره فرهنگی تاجیک: استاد دولتمند خال‌اف رسالت خود را به خوبی درک کرده بود

مسؤول میز تاجیکستان در موسسه فرهنگی اکو می‌گوید استاد خال‌اف به عنوان یک هنرمند مسؤول، رسالت خود را در قبال فارسی‌زبانان به خوبی درک کرده بود.

دکتر شاه‌منصور شاه‌میرزا شاعر و نویسنده تاجیک و مسؤول میز تاجیکستان در موسسه فرهنگی اکو در مصاحبه با رادیو دری درباره جایگاه هنری شادروان استاد دولتمند خال‌اف که روز 30 بهمن/دلو چهره در نقاب خاک کشید، گفت: در حقیقت دولتمند در نوازندگی و خوانندگی استاد بود و در انتخاب شعر نیز بسیار سلیقه و وسواس به خرج می داد و غزل‌ها و اشعار بسیار زیبا را انتخاب و وارد پرده موسیقی می نمود به طوری که مردم با شنیدن آثار او شوق و ذوق مطالعه و خواندن آثار بزرگان شعر و ادبیات را در دل می پروراندند.

وی افزود: آهنگ‌های ایشان در میان خاص و عام در منطقه جایگاه وزین پیدا کرد و تمام اشعاری که ایشان در سال های اخیر خوانده بود از جمله دور مشو، آمد بهار جان‌ها و شاه پناهم بده، در ایران و افغانستان طرفداران بسیار داشت.

دکتر شاهمیرزا گفت: استاد خال‌‌اف از پیشکسوتان موسیقی فلک بود و با تلاش‌های ایشان، چندین جشنواره در تاجیکستان برگزار و روز فلک در کشور ما ثبت شد و همچنین نقش استاد دولتمند در ثبت موسیقی فلک و شش مقام تاجیکستان در فهرست میراث ناملموس یونسکو بسیار بارز بود و او شاگردان بسیاری را در موسیقی و فلک‌خوانی به عرصه رساند.

مسؤول میز تاجیکستان در مؤسسه فرهنگی اکو افزود: استاد دولتمند چندین سال قبل جایزه نابغه موسیقی فرانسه را نیز به دست آورد. او با استادان موسیقی در ایران و افغانستان از جمله استاد روانشاد محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و آقای گودرزی و دیگر بزرگانی که در موسیقی منطقه ما نقش بارز داشتند همکاری خوبی داشت.

وی تأکید کرد که استاد دولتمند در تاجیکستان آنچنان معروف بود که امروز در سوگش همه به عزا نشسته‌اند و در ایران نیز موسسات فرهنگی مانند مجله بخارا و بنیاد فردوسی درگذشت ایشان را تسلیت می گویند.

شاهمیرزا درباره نقش استاد خال‌اف به عنوان یک هنرمند متعهد در زمینه ارتباط میان فارسی زبانان نیز گفت: استاد دولتمند شخصیتی فراتاجیکستانی بود. همچنانکه موسیقی زبان کلی و عمومی بشر شناخته می شود، هنرمند نیز وظیفه اش به هم آوردن دل ها و تعمیق و تحکیم پیوندهای فرهنگی و هنری است. شاهد بودم همان دورانی که در روابط ایران و تاجیکستان بعضی سردی‌ها به وجود آمده بود، استاد خال‌اف به ایران آمدند و در مشهد و تهران چند اجرا داشتند که همین اجراهای ایشان در میان فرهنگیان و جامعه هنری یک گرمی به وجود آورد.

وی افزود: استاد -و به طور کلی هنرمندان- بالاتر از سیاست هستند. استاد دولتمند رسالت خود را به خوبی درک کرده بود. ایشان می گفتند شایسته نیست که در روابط ما (ایران و تاجیکستان) حتی اندک سردی به وجود آید زیرا ما مثل گوشت و ناخن و یک روح در دو بدن هستیم. استاد در همان روزها که روابط به سردی گراییده بود در صدر هنرمندان تاجیکستان بودند که به ایران تشریف آوردند و مورد استقبال گرم و صمیمانه مسؤولان و مردم ایران قرار گرفتند.

مسؤول میز تاجیکستان در مؤسسه فرهنگی اکو درباره شهرت استاد خال‌اف در ایران نیز گفت: بارها من شاهد بودم که دوستان ایرانی آهنگ‌های استاد دولتمند را در تلفن های همراه خود داشتند و گوش می کردند. اگر از افغانستان، استادانی چون سرآهنگ، ساربان، احمد ظاهر، داود سرخوش و... در ایران شناخته شده اند، از افغانستان استاد دولتمند خالف به خوبی شناخته شده بودند و همچنین هنردوستان ایرانی به آثار دیگر استادان تاجیکستانی چون جوره‌بیک مراد، مرادبیک نصرالدین و افضل شاه توجه خاص دارند.

دکتر شاه منصور شاهمیرزا با اشاره به بازخوانی‌های هنرمندان ایرانی از برخی آثار استاد روانشاد دولتمند خال‌اف گفت: تبادل فرهنگی به همین معنی است یعنی از یکدیگر بهره ببریم و هنر یکدیگر را گسترش و ترویج دهیم.     

دولتمند خال‌اف خواننده نامدار تاجیکستانی درگذشت؛ شاه پناهش بده!

کلیدواژه