حمل 26, 1403 12:37 Asia/Kabul
  • اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی نمایش اقتدار در حفظ امنیت خودش و منطقه بود

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی نمایش اقتدار ایران در حفظ امنیت خودش و منطقه بود

قاسم غفوری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: اقدام پهپادی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی تاثیرات بسیاری بر معادلات جنگ غزه و معادلات آینده منطقه خواهد داشت.

وی افزود: اقدام جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی پاسخی بود به جنایات و تجاوزات این رژیم طی سال های اخیر در برابر منافع ایران که ترور دانشمندان و فرماندهان نظامی ایران در منطقه و تجاوز به خاک سوریه و هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و شهادت تعدادی از مستشاران نظامی ایران از نمونه های آن بود.

به گفته این کارشناس سیاسی همانگونه که وزارت خارجه ایران اعلام کرده این اقدام بر اساس بند 51 منشور سازمان ملل متحد در چارچوب دفاع مشروع انجام شده و حق قانونی و بین المللی ایران بوده است.

غفوری در مورد پیام های این اقدام هم گفت: این اقدام بیانگر اقتدار و توان نظامی جمهوری اسلامی ایران در حفظ منافع و امنیت خود و مقابله با تهدیدات علیه ملت ایران و تمامیت ارضی اش در عرصه بین الملل است و با وجود اینکه محافل غربی و رژیم صهیونیستی روز گذشته بحث های زیادی در مورد اجرای عملیات ایران داشتند و آمادگی هایی هم اتخاذ کرده بودند، حملات گسترده پهپادی و موشکی ایران انجام شد.

وی عنوان کرد: پیام دیگر این اقدام حمایت همیشگی جمهوری اسلامی ایران از ملت ها، امنیت و ثبات منطقه و نظام بین الملل است و همانگونه که بسیاری از تحلیلگران و مقامات ایرانی تاکید دارند پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی برگرفته از رویکرد جنگ طلبانه و گسترش دامنه جنگ در منطقه نیست بلکه اقدامی برای مقابله با گسترش جنگ و افزایش جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه و یک اقدام بازدارنده و ضد جنگ است، ایران ابعاد جدیدی از نقش آفرینی خود را در تقویت امنیت و ثبات منطقه ایفا می کند و گامی در جهت بهبود ثبات و امنیت در منطقه است.

غفوری اظهار کرد: این اقدام همچنان هشداری است که ایران به کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی داده و اینکه جمهوری اسلامی ایران در تحقق منافع و اهداف خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد و پاسخی سخت به حملات متجاوزان و دشمنان می دهد و به نوعی هشدار به امریکایی ها است که خود را درگیر بازی های صهیونیست نکرده و بیش از این در چارچوب منافع این رژیم اقدام نکنند و اقدامات عاجلی برای پایان جنگ و نسل کشی در غزه انجام دهند تا از تبعات بیشتر رفتارهای جنایتکارانه رزیم صهیونیستی متضرر نشوند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید دارد که حساب غیرنظامیان از نظامیان و متجاوزان متفاوت است و در پاسخ های موشکی به حملات متجاوزان در عراق و سوریه هم متجاوزان، نظامیان و تاسیساتی را هدف قرار داده که علیه امنیت ایران و منطقه به کار گرفته می شده، در حملات پهپادی و موشکی شب گذشته علیه رژیم صهیونیستی هم این مساله لحاظ شده است.

غفوری در مورد واکنش ها به اقدام جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی هم گفت: از یکسو شاهد رویکردهای واقع بینانه برخی کشورها مانند چین و روسیه هستیم که معتقدند رفتار ایران پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی و به نوعی دفاع مشروع است و اگر هم امریکایی ها بخواهند در این زمینه قطعنامه ای را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب برسانند به احتمال زیاد با وتوی چین و روسیه مواجه خواهند شد. از سوی دیگر رویکرد کشورهای غربی نشان دهنده ماهیت گذشته آن ها است که همواره به دنبال یک فضای غیرانسانی برگرفته از نوعی خودخواهی درونی و رویکرد دوگانه آن ها است.

وی اضافه کرد: آن ها تلاش می کنند که فضا را به سمت محکوم کردن ایران و زیر سوال بردن حق ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی برای دفاع از حق مشروع خود پیش ببرند اما در فضای افکار عمومی در صحنه بین الملل این پاسخ ایران عملا با یک نوع همگامی و تائید همراه است.

 

کلیدواژه