حمل 31, 1403 12:07 Asia/Kabul

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (پنجشنبه/ 18 آوریل 2024) به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: در صورت هرگونه استفاده رژیم اسرائیل از زور و تعرض به منافع ایران، جمهوری اسلامی ایران نیز در استیفای حق ذاتی خود در دادن پاسخ آنی، قاطع و قوی به آن و پشیمان ساختن قطعی و کامل این رژیم، لحظه‌ای تردید نخواهد کرد و این تصمیمی تغییر ناپذیر است.

امیرعبداللهیان در ادامه افزود: حمله موشکی رژیم تروریست اسراییل به ساختمان سفارت ایران در دمشق نشان داد که این رژیم حتی در نقض اصل بنیادین مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک و نادیده انگاشتن کنوانسیون‌های شناخته شده وین تردید نمی‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با انتقاد از انفعال سازمان ملل و شورای امنیت درخصوص محکومیت حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق یادآور شد که شورای امنیت به خاطر رفتار کاملاً غیرمسئولانه آمریکا، بریتانیا و فرانسه، در واکنش به این حمله مطلقاً غیرقانونی از صدور یک بیانیهِ محکومیتِ صرف هم عاجز ماند.

امیر عبداللهیان همچنین با یادآوری اینکه ایران همواره بخش مثبت تحولات منطقه، در تثبیت صلح و امنیت پایدار و از جمله مبارزه با تروریسم بوده است، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با تروریسم نقش بی بدیلی را ایفا می کند و ترور سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش در بغداد نیز گواهی بر این موضوع است.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به تحولات باریکه غزه و با انتقاد از حمایت های همه جانبه کشورهای غربی از نسل کشی رژیم صهیونیستی در باریکه غزه خاطرنشان کرد که علیرغم تصویب سه قطعنامه و یک بیانیه مبنی بر درخواست توقف فوری جنگ و ارسال همه‌جانبه کمک به مردم فلسطین، رژیم اسرائیل با وحشی‌گری تمام به کشتار و تخریب ادامه داده که نتیجه آن شهادت بیش از 34 هزار غیرنظامیِ فلسطینیِ است که اکثر آنها زنان و کودکان هستند.

امیرعبداللهیان همچنین پیشنهادهایی برای حل بحران غزه مطرح کرد از جمله برقراری آتش‌بس فوری در تمام مناطق غزه، رفع محاصره انسانی در باریکه غزه و تبادل اسیران، خروج رژیم صهیونیستی از باریکه غزه، تحریم های جامع و فوری تسلیحاتی علیه رژیم اسراییل اعمال و از قرار موقت الزام آور دیوان بین الملل دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان و حامیان جنایات اسرائیل به دلیل ارتکاب نسل‌کشی، کشتار هدفمند خبرنگاران، کارکنان نهادهای مردمی خدمات رسانی حمایت شود.

کلیدواژه