ثور 14, 1403 13:00 Asia/Kabul
  • تحولات منطقه ای و روابط دو جانبه؛ محور گفت و گوی وزیران خارجه ایران و استونی
    تحولات منطقه ای و روابط دو جانبه؛ محور گفت و گوی وزیران خارجه ایران و استونی

وزیران امور خارجه ایران و استونی در گفت و گویی تلفنی درباره مهمترین موضوعات منطقه ای و دو جانبه از جمله ضرورت توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه رایزنی کردند.

به گزارش رادیو دری، در گفت و گوی تلفنی روز پنجشنبه «مارگوش تاساکانا» وزیر امورخارجه استونی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران، طرفین با اشاره به وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور، بر آمادگی متقابل برای توسعه بیش از پیش مناسبات تاکید کردند.

وزیر امورخارجه ایران در ادامه با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه گفت: همه کشورها باید برای برقراری آتش‌بس پایدار، رفع کامل محاصره انسانی، تبادل اسیران و جلوگیری از وقوع جنایات بیشتر رژیم اسرائیل در این منطقه تلاش کنند.

وزیر امورخارجه ایران همچنین در پاسخ به درخواست طرف استونیایی درخصوص کشتی توقیف شده در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و آزادی خدمه استونی افزود: کشتی توقیف شده که در آب‌های سرزمینی ایران رادار خود را خاموش کرده و امنیت دریانوردی را به خطر انداخته در توقیف قضایی قرار دارد، اما ایران همه خدمه آن را با نگاه انسانی آزاد کرده است و در صورت همراهی کاپیتان کشتی، امکان بازگشت آنها به کشورشان و از جمله استونی فراهم است.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران تاکید کرد: رعایت قوانین و مقررات دریایی از سوی تمامی کشتی‌ها در راستای حفظ امنیت دریانوردی امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.

«مارگوش تاساکانا» نیز ضمن با اهمیت دانستن روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که مناسبات فی‌مابین بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر امورخارجه استونی همچنین با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای، همکاری همه کشورها برای توقف جنگ در باریکه غزه را خواستار شد و از نگاه انسانی جمهوری اسلامی ایران برای آزادی خدمه کشتی توقیف شده قدردانی کرد.

25حمل یک فروند کشتی کانتینربر با نام MCS Aries توسط نیروهای ویژه دریایی سپاه SNSF با اجرای عملیات هلی‌برن و تخلیه نیرو روی عرشه کشتی نزدیک تنگه هرمز توقیف شده و به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت شد.

این کشتی با پرچم پرتغال توسط شرکت Zodiac که مالک آن یک سرمایه‌دار صهیونیست بنام Eyal Ofer است اداره می‌شود.

بنابر اعلام «علی‌اکبر مرزبان» سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران ۲۴ خدمه کشتی مذکور در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند و هیچ‌گونه نگرانی در خصوص سلامت، بهداشت، رفاه و ایمنی این افراد وجود ندارد.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران افزود:  در ابتدای امر ۲۵ خدمه کشتی MCS Aries با تابعیت کشورهای هند، پاکستان، فیلیپین، ۱ نفر روسیه و ۱ نفر استونی در کشتی وجود داشت که بلافاصله با هماهنگی دیپلماتیک یکی از این خدمه هندی که خانم بود و فعالیت کارورزی داشت از سایر خدمه جدا شد و به میهن خود بازگشت.

رایزنی وزیران خارجه ایران و سوئیس درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه

کلیدواژه