ثور 16, 1403 08:59 Asia/Kabul
  • تحولات منطقه ای و اوضاع غزه؛ محور گفت و گوی وزیران خارجه ایران و مصر در گامبیا
    تحولات منطقه ای و اوضاع غزه؛ محور گفت و گوی وزیران خارجه ایران و مصر در گامبیا

وزیران خارجه ایران و مصر در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا، درباره آخرین تحولات منطقه و همچنین اوضاع باریکه غزه گفت و گو و رایزنی کردند.

به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بامداد روز شنبه برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به بانجول پایتخت گامبیا سفر کرده است، با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار و گفت و گو کرد. 

در این دیدار، طرفین درخصوص آخرین روند تلاش‌های فی مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و باریکه غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی ضد مردم فلسطین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار از تلاش ها و مواضع مصر برای توقف نسل‌کشی در باریکه غزه تشکر و آمادگی ایران را برای ارسال کمک های انسانی به این منطقه اعلام کرد و خواستار مساعدت قاهره در این خصوص شد.

امیرعبداللهیان در ادامه ضمن تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و همچنین واکنش تنبیهی نیروهای مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع، از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم اسرائیل قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه مصر نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار تاکید کرد: همواره برای گفت‌وگو و تماس بین مصر و ایران به عنوان دو کشور با تمدنی ریشه دار اهتمام داریم و مصر توجه ویژه به پیگیری توسعه روابط بین دو کشور دارد.

"سامح شکری "همچنین با اشاره به تبعات تداوم جنگ در باریکه غزه و حملات رژیم صهیونیستی ضد مردم فلسطین و خسارات بالای انسانی و مادی به خصوص کشتار غیرنظامیان توسط رژیم صهیونیستی، ابراز امیدواری کرد، تلاش‌های جاری سیاسی و مذاکراتی، منجر به توقف جنگ ضد باریکه غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین شود.

وزیر امور خارجه مصر مجددا حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه را محکوم و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران را تسلیت گفت و دیدگاه کشورش برای تلاش جهت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در پایان ابراز امیداری کردند برگزاری اجلاس سران همکاری اسلامی در گامبیا، موجب تقویت همبستگی و وحدت جهان اسلام در حمایت از مردم فلسطین و حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه شود.

عزیمت امیرعبداللهیان به گامبیا

کلیدواژه