جوزا 01, 1403 08:53 Asia/Kabul
  • پیام تسلیت دبیرکل سازمان ملل متحد در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه
    پیام تسلیت دبیرکل سازمان ملل متحد در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه

دبیرکل سازمان ملل متحد شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و تیم همراهش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفتند.

به گزارش رادیو دری، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه همچنین تسلیت خود را به خانواده‌های شهید «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و تیم همراهش، دولت و ملت ایران ابراز کرد.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تسلیت شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه بر اثر سانحه هوایی بالگرد در منطقه ورزقان، آذربایجان شرقی، شمال غرب کشور تاکید کرد، از خداوند متعال برای آنها رحمت و مغفرت و برای خانواده‌های‌شان صبر و آرامش را طلب می‌کنیم. 

«سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی هم از طرف دولت و مردم این کشور، شهادت «سید ابراهیم رئیسی» و هیات همراه بر اثر سانحه هوایی بالگرد را به «حضرت آیت الله علی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران تسلیت گفت و با آنها ابراز همدردی کرد. 

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «احمد الطیب» شیخ الازهر در پیام های جداگانه شهادت «سید ابراهیم رئیسی» و هیات همراه را تسلیت گفتند و با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی کردند.

گروه اخوان المسلمین مصر نیز شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت. 

«ایویتسا داچیچ» معاون نخست وزیر و وزیر کشور صربستان نیزبا انتشار پیامی شهادت «سید ابراهیم رئیسی» و هیات همراه را به «حضرت آیت الله علی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

«ایویتسا داچیچ» در این پیام با بیان اینکه مردم ایران بدون رئیس جمهوری فداکار، وفادار به کشورش و مقام عالی که داشت، ماندند، افزود: «صربستان یک دوست ثابت شده و یک شریک مهم را از دست داده است که با او صمیمانه و به نفع نزدیکی سنتی ملت های خود کار می کردیم».

در همین حال "رجب طیب اردوغان "رئیس جمهور ترکیه نیز در تماس تلفنی با «محمد مخبر» مدیریت  قوه مجریه ایران ، با عرض تسلیت به مناسبت شهادت  سید ابراهیم رئیسی و همراهانش تأکید کرد ، آنکارا در این روزهای سخت، کنار ملت ایران است.

 «رجب طیب اردوغان» ساعاتی پیش نیز با انتشار پیامی شهادت سید ابراهیم  رئیسی و همراهانش را تسلیت گفته و تأکید کرده بود: آیت‌الله رئیسی برای ارتقای صلح و دوستی در منطقه تلاش کرد.

سید "ابراهیم رئیسی" خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 مصادف با 19 ماه می 2024 در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان،  به شهادت رسیدند .

حجت الاسلام "آل هاشم"، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران، "مالک رحمتی" استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید "مهدی موسوی" فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهوری و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهوری بودند.

پیام‌های تسلیت مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی به دولت و ملت ایران ادامه دارد

کلیدواژه