جوزا 17, 1403 16:38 Asia/Kabul
  • وزیر نیروی ایران: افغانستان در سه سال اخیر به تعهد حقابه عمل نکرده است
    وزیر نیروی ایران: افغانستان در سه سال اخیر به تعهد حقابه عمل نکرده است

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران گفت افغانستان در سه سال اخیر به تعهد خود در معاهده هیرمند پایبند نبوده است.

به گزارش رادیو دری، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در آیین افتتاح طرح جامع آبرسانی به شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان ضمن تاکید بر اینکه تامین حقابه از هیرمند حق مسلم و قانونی ایران است، گفت در سه سال گذشته کشور افغانستان به تعهد پرداخت سالانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران از رود هیرمند عمل نکرده است.

محرابیان در عین حال افزود: در ماه‌های اخیر به دلیل رهاسازی بخشی از حقابه ایران چاه نیمه‌ها ۳۰۰ میلیون متر‌مکعب آبگیری شده‌اند.

وزیر نیروی ایران گفت: بدترین مشکل آبی متاثر از خشکسالی‌های پیاپی و متعهد نبودن کشور همسایه به پرداخت حقابه قانونی ایران از رود هیرمند در ۵ شهرستان شمالی استان سیستان و بلوچستان و شهرستان زاهدان ایجاد شده بود اما طرح‌های مهندسی متعددی بدون اتکا به کشور دیگری در سه لایه برای تامین آب پایدار وارد فاز اجرا شد.

گفتنی است بر اساس معاهده هیرمند که در سال 1351 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820 میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26 متر مکعب در ثانیه است.

طالبان بر حق ایران از رودخانه هیرمند تأکید می کنند اما پرداخت این حق را به بارندگی فراوان در حوضه آبریز هیرمند مشروط می دانند.

این در حالی است که بر اساس معاهده هیرمند، حقابه ایران باید فارغ از میزان بارندگی پرداخت شود.

کاظمی قمی: بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران دریافت شد

کلیدواژه