جوزا 19, 1403 13:33 Asia/Kabul
  • باقری: ایران از ابتکارهای سازنده منجر به صلح و ثبات در افغانستان حمایت می کند
    باقری: ایران از ابتکارهای سازنده منجر به صلح و ثبات در افغانستان حمایت می کند

سرپرست وزارت خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامی ابتکارات سازنده‌ای که برای صلح و ثبات و توسعه افغانستان صورت گرفته حمایت کرده است.

به گزارش رادیو دری، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران در پیامی به نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان، ریشه مشکلات افغانستان را در اشغالگری دانست و بر ضرورت شکل گیری دولت فراگیر افغانستان تاکید کرد.

باقری با اشاره به اقدامات انجام شده برای کمک به حل مشکلات افغانستان و نقش مثبت کشور‌های منطقه گفت: شکست خوردگان و اشغالگران دیروز نمی‌توانند باردیگر تحت عناوین سیاسی در افغانستان نقش آفرینی کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران بر توجه به راه‌های ارتباطی افغانستان نیز تاکید کرد و هرگونه تلاش خارجی برای تاثیر گذاری بر افغانستان را موجب افزایش مشکلات افغانستان دانست.

باقری با تاکید بر حمایت ایران از همه ابتکاراتی که به امنیت و ثبات در افغانستان منجر شود، گفت: همکاری‌های منطقه‌ای و در چارچوب طرح‌های سازمان ملل به بهبود شرایط برای حل مشکلات افغانستان کمک می‌کند.

افغانستان به دلیل 20 سال اشغالگری نظامیان آمریکایی، با بحران اقتصادی و انسانی و تخریب گسترده زیرساخت ها روبروست.

آمریکا پس از خروج از افغانستان در اوت سال 2021 و بدنبال آن پس از به قدرت رسیدن مجدد گروه طالبان در این کشور نیز به بهانه های واهی، حدود 10 میلیارد دلار از دارایی های مردم افغانستان را بلوکه و تحریم هایی را هم به این کشور تحمیل کرد که این عوامل شرایط را برای مردم این کشور بغرنج کرده است.

در چنین شرایطی کشورهای منطقه بویژه ایران، چین، روسیه و پاکستان با برگزاری نشست های متعدد در فرمت های مختلف سعی در کاهش مشکلات افغانستان دارند.

پیش از نشست امروز تهران و در نشست گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان که زمستان گذشته و به پیشنهاد ایران در کابل برگزار شد، نمایندگان کشورهای منطقه آمادگی خود را برای همکاری با حکومت طالبان برای برقراری ثبات و امنیت و توسعه در افغانستان اعلام کردند.

آغاز نشست گروه تماس منطقه ای در تهران

کلیدواژه