پزشکیان: توافق گازی با ترکمنستان اقدام راهبردی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه است
(last modified 1403-06-08T04:54:37+00:00 )
سنبله 08, 1403 09:24 Asia/Kabul
  • پزشکیان: توافق گازی با ترکمنستان اقدام راهبردی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه است
    پزشکیان: توافق گازی با ترکمنستان اقدام راهبردی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه است

رئیس جمهوری اسلامی ایران توافقات صورت گرفته میان تهران و عشق آباد در بخش گاز را اقدامی راهبردی برای تبدیل ایران به هاب گازی منطقه عنوان کرد.

به گزارش رادیو دری، «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک هیات های عالی‌ رتبه ایران و ترکمنستان در تهران، روابط ریشه‌دار و تاریخی دو کشور را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و اعلام کرد، توافقات صورت گرفته میان ایران و ترکمنستان در بخش گاز اقدامی راهبردی در جهت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه و در چارچوب تامین منافع دو کشور است. 

«مسعود پزشکیان» در این نشست ضمن پایبندی نسبت به تفاهمات و پیمان‌های صورت گرفته میان ایران و ترکمنستان، برای رفع موانع و چالش‌های پیش‌روی گسترش روابط، اعلام آمادگی کرد و افزود: وی اجرای توافقات و تعهدات به امضا رسیده میان دو کشور را پیگیری خواهد کرد و امیدوارم در دیدار آتی که در عشق‌آباد انجام خواهد شد، شاهد تحقق و اجرای کامل این توافقات باشیم.

در ادامه این نشست «سید عباس عراقچی»، وزیر امور خارجه ایران نیز در سخنانی با اشاره به روابط بسیار خوب و مواضع مشترک ایران و ترکمنستان در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، مرز میان دو کشور را از جمله امن‌ترین نقاط مرزی جمهوری اسلامی ایران عنوان و بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مرز‌ها به نفع دو کشور و دو ملت تاکید کرد.

«سید عباس عراقچی» همچنین بر لزوم همکاری‌های مشترک دو کشور در کمک به افغانستان برای برون رفت این کشور از چالش‌ها و مشکلات تاکید کرد.

«قربانقلی بردی محمداف»، رهبر ملی ترکمنستان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت توسعه روابط میان ایران و ترکمنستان برای این کشور و ابراز خرسندی از سطح بسیار خوب همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تهران-عشق‌آباد، بر عزم ترکمنستان برای حمایت از ابتکارات بین‌المللی ایران تاکید کرد.

گسترش همکاری در بخش‌های نیرو، ترانزیت، برق، همکاری‌های مشترک دو کشور در بخش گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی و مهندسی، هدف‌گذاری برای ترانزیت 20 میلیون تنی کالا میان دو کشور، تسهیل صدور روادید، توسعه همکاری‌ها در بخش بنادر و دریانوردی، کریدوری و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از جمله مهم ترین محور‌های سخنان وزرای نیرو، نفت و راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در نشست هیات های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان بود.

هاب گازی (Gas Hub) یک بازار فیزیکی و مالی است که در آن گاز طبیعی معامله می شود. هاب گازی معمولاً در یک نقطه مشخص در شبکه انتقال گاز طبیعی قرار دارد و به عنوان نقطه مرجع برای قیمت گذاری گاز طبیعی در منطقه استفاده می شود.

هاب گازی دارای مزایای متعددی برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سرمایه گذاران است.

تأکید رهبر معظم انقلاب بر گسترش روابط تهران و عشق آباد در دیدار رهبر ملی ترکمنستان

کلیدواژه