جدی 29, 1395 23:28 Asia/Kabul
  • معاون رئیس جمهوری هند:قند پارسی تاثیر زیادی بر زبان و فرهنگ هند برجای گذاشته است

معاون رئیس جمهوری هند بااشاره به تاثیر زبان فارسی بر فرهنگ مردم شبه قاره گفت قند پارسی تاثیر زیادی در دوران مختلف بر زبان و فرهنگ مردم هند برجای گذاشته است.

به گزارش ایرنا،'حامد انصاری ' بعد ازظهر چهارشنبه در نخستین سمینار گفت وگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره در دهلی نو افزود  براساس گزارش تاریخ نگاران در دوران مغول تعداد فارسی زبانان در هند بیشتر از ایران بوده است .
معاون رئیس جمهوری هند ،ایران و هند را دارای فرهنگ و تاریخ مشترک دانست و بر توسعه روابط فرهنگی دو کشور تاکید کرد.
انصاری با اشاره به انتشار نخستین روزنامه فارسی زبان در کلکته گفت گسترش زبان فارسی درمنطقه نقش مهمی در افزایش نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا و شبه قاره داشته است .
'غلامرضا انصاری' سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو نیز در این سمینار، تنوع فرهنگی را امری طبیعی دانست و افزود این عامل نباید به عاملی برای ایجاد اختلاف بین کشورها تبدیل شود.
وی افزود  به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی،نخستین قدم در برقراری صلح و امنیت جهانی از طریق گفت وگو است .
انصاری با اشاره به تلاش برخی از کشورها برای معرفی چهره خشن از اسلام خاطرنشان کرد اسلام هیچ نسبتی با خشونت و افراطی گری ندارد.
نخستین سمینار گفت وگوهای فرهنگی ایران و شبه قاره بعد ازظهر چهارشنبه با موضوع 'اشتراکات فرهنگی ایران و شبه قاره   با حضور معاون رئیس جمهوری هند،رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران ،روسای شورای فرهنگی و مرکز بین الملل هند و کارشناسانی از ایران ،هند ،افغانستان و بنگلادش در دهلی نو گشایش یافت.
این سمینار به مدت دو روز  ادامه دارد .

 

کلیدواژه