شورای امنیت پایبندی ایران به برجام را تایید کرد
(last modified Thu, 19 Jan 2017 04:42:35 GMT )
جدی 30, 1395 09:12 Asia/Kabul
  •  شورای امنیت پایبندی ایران به برجام را تایید کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه شب در نشستی که با هدف بررسی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برگزار شده بود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات هسته ای خود در قالب برجام پایبند بوده است.

به گزارش العالم، در این نشست نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل گفت: شورای امنیت قرار است هر 6 ماه یک بار گزارشی درباره توافق هسته ای با ایران دریافت کند.

این مقام اروپایی به نقل از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" اکنون به جامعه بین المللی تعلق دارد.

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: جهان برای افزایش همکاری های اقتصادی با ایران آماده است.

همچنین نماینده فرانسه در سازمان ملل در این نشست از بهبود روابط کشورش با ایران پس از برجام سخن گفت.

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت: ما از میزان اجرای تعهدات هسته ای ایران راضی هستیم.

چورکین افزود: مسکو به هیچ وجه نمی پذیرد که در راه باز گشت ایران به عرصه بین المللی مانعی ایجاد شود.

نماینده ایتالیا نیز در ادامه این نشست با تاکید بر این که تهران با ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کامل را داشته است گفت: ایران به تعهدات خود درباره تاسیسات هسته ای "فردو" بر اساس موارد توافق برجام عمل کرده است.

اما تائید شورای امنیت به پایبندی ایران در تعهدات برجامی خود به مذاق آمریکایی ها خوش نیامد.

"سامانتا پاور" نماینده آمریکا در سازمان ملل با پیروی از سیاست های خصمانه همیشگی مقامات آمریکایی علیه ایران اعلام کرد: برجام، نباید توجه شورای امنیت را از مسائل دیگر ایران پراکنده کند.

"سامانتا پاور" در این نشست مدعی شد: ایران قطعنامه‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد را نقض می‌کند.

"دونالد ترامپ"، رییس جمهوری منتخب امریکا نیز روز یکشنبه در گفت و گو با ساندی تایمز انگلیس دراظهاراتی خلاف عرف دیپلماتیک گفت: از توافق هسته ای با ایران راضی نیست و آن را یکی از بدترین توافقاتی می داند که تاکنون حاصل شده است.

"دونالد ترامپ" در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیز برجام را «فاجعه» و «بدترین توافقنامه دنیا» خوانده و وعده داده بود که در صورت راه یابی به کاخ سفید در همان روز اول برجام را پاره خواهد کرد.

اما سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در نشستی خبری در تهران گفت: آمریکا و برخی دیگر کشورها در یک سال گذشته تا توانستند در مسیر اجرای برجام سنگ اندازی کردند، اما ایران با این سنگ اندازی‌ها مقابله و سعی بر برطرف کردن موانع داشته است.

 

کلیدواژه