تخت روانچی: برجام به برنامه هسته‌ای ایران رسمیت بخشید
(last modified Fri, 24 Feb 2017 11:00:59 GMT )
حوت 06, 1395 15:30 Asia/Kabul
  • تخت روانچی: برجام به برنامه هسته‌ای ایران رسمیت بخشید

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: به رسمیت شناخته شدن برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران یکی از «مهمترین دستاوردهای برجام» بوده است.

«مجید تخت‌روانچی» روز پنجشنبه در گفتگو با پرس‌تی‌وی، با اشاره به این که برخورد با برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران تا قبل از دستیابی به برجام بسیار بد و غیرقانونی  بود خاطر نشان کرد:  مبنای چنین برخوردی، تهدید عنوان کردن برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران  برای امنیت بین‌المللی  بود.

تخت‌روانچی ادامه داد: برجام نه تنها این موضوع باطل را کنار زد بلکه به برنامه هسته‌ای ایران رسمیت بخشید.

این مقام ایرانی تصریح کرد: در دوران تحریم های ظالمانه، کشورهای غربی بیشترین مانع را در صنعت هسته‌ای ایران ایجاد کردند اما در حال حاضر همان کشورها در حال همکاری با ایران هستند.

تخت‌روانچی همچنین ورود ایران به بازارهای بین‌المللی  هسته‌ای را در نتیجه برجام دانست و افزود: تعداد کشورهایی که آب سنگین تولید می‌کنند زیاد نیستند اما ایران آب سنگین را تولید و صادر می‌کند و این یک دستاورد بزرگ در زمینه فنی است.

تخت‌روانچی همچنین با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی امریکا، در خصوص توافق ایران و  1+5 گفت: اگر امریکا بخواهد برجام را کنار بگذارد، داخل برجام سازوکاری در نظر گرفته شده است که می‌توان از این طریق اقدام کرد.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور جنجالی آمریکا بر خلاف مواضع طرف های دیگر برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا) تاکید کرده است: برنامه جامع اقدام مشترک بدترین توافقی است که تا کنون دیده است.

معاون وزیر خارجۀ ایران افزود: اروپایی علاقمند هستند که برجام به طور کامل اجرا شود و در طول مذاکرات نیز علاقمندی خود را نشان دادند.

 

کلیدواژه