تفسیر؛ بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی؛
(last modified 1396-01-02T06:43:18+00:00 )
حمل 02, 1396 11:13 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی؛

حضرت ایت الله خامنه ای  رهبر معظم انقلاب بعد از ظهر امروز ؛سه شنبه و در نخستین روز از سال نو با حضور در جمع زائران حرم  مطهر اما م رضا (ع) در شهر مقدس مشهد ،طی سخنان مهمی به تبیین مهمترین مسایل ایران پرداختند .

 اهتما م به اقتصاد مقاومتی  و نقد مبتنی  بر تحلیل نقاط قوت و ضعف بنیان ها و شاخص های اقتصادی کشور و نیز ضرورت ها و اهمیت  حضور  حد اکثری و پر شور در انتخابات پیش رو دو موضوع سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی بود .رهبر معظم انقلاب بیشترین بخش سخنان خود را به  تبیین و تحلیل مسایل و اولویت های اقتصادی اختصاص دادند  و دو بحث  مهم و کلیدی  اسیب شناسی تولید  و مدیریت منابع  را  از زوایای مختلف مورد نقد و تحلیل  قرار دادند . رهبر معظم انقلاب  در این زمینه ضمن تبیین شاخص های اساسی رشد و توسعه و تولید  در یک اقتصاد پویا  به نقد موانع تولید  نیز پرداختند  ؛ اما در عین حال از توانمندی های ایران با تاکید بیشتری سخن گفتند  .

در بیانات امروز رهبر معظم انقلاب تحلیل روشنی از بایسته های رسیدن به یک اقتصاد پویا و مقاوم ارائه شد ، که بی تردید اهتما م و توجه به این شاخص ها در چرخش اقتصاد ایران به سمت اقتصادی مقاوم و پویا  فصل الخطاب محسوب می شود . آنگونه که در بیانات امروز رهبر انقلاب و بصورت کلید واژه های اقتصادی اشاره شد  ؛ ایران   از نظر بسیاری از منابع تولید و منابع  زیر زمینی بسیاری از مولفه های اساسی تولید را دراختیا ر دارد واین به معنای غنی بودن یک کشوراست . ایران  کشوری است  که از نظر شاخص های تولید یعنی  سرمایه ، نیروی  کارانسانی  و منابع تولید اعم از منابع اولیه نظیر انرژی (نفت و گاز )و مواد خام اولیه و کانی  دارای زمینه های قوی است .

از نظر میزان ذخائر نفت و گاز نیز ایران در رتبه نخست جهان  قرار دارد . در زمنیه نیروی انسانی متخصص و نیروی کار  نیز شاخص های آماری  بسیار امیدار کننده و قابل اتکا برای یک اقتصاد  پویا و مولد است . مطابق اماری که در بیانات امروز رهبر معظم انقلاب نیز مورد اشاره قرار گرفت ؛ جمعیت ایران از نظر نیروی جوان قابل اشتغال و مولد یعنی بین  سنین  15 تا 40 سال   بالغ بر 33 میلیون نفر است و این یک ثروت و منبعی عظیم  برای تولید است . همین امارها نشان می دهد جمعیت تحصیل کرده دانشگاهی ایران  افزون بر  ده میلیون نفر است و بیش از 5 میلیون نفر در دانشگاه ها  مشغول  تحصیل و علم  آموزی هستند . اما مهم ،چگونگی استفاده از این منابع و بهره گیری از  ان در جهت تولید و رشد اقتصاد و اشتغال زایی است  .

این همان مبحث کلیدی است که در بیانات امروز رهبر انقلاب مورد نقد و بررسی و ارائه راهکار و راهبرد قرار گرفت. شاید برخی معتقد باشند که ایران هنوز از نظر تکنولوژی رشد قابل قبولی را در فناوری ها ی نوین نداشته باشد ؛اما در همین زمینه  نیز ایران  در سال های اخیر نشان داده است که دارای خلاقیت و  قدرت بومی سازی دانش های نوین و پیچیده است که از جمله  انها پیشرفت های ایران در زمینه دانش هسته ای و چرخه  غنی سازی اورانیوم و ارتقای سطح غنی سازی از 3و نیم در صد به سطح بیست در صد برای تولید سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران است که در زمینه تولید   داروهای بیماری  های صعب العلاج فعالیت  می کند . این یک موفقیت  بزرگ و یک شاخص مبنی بر توانمندی ایران در عرصه بومی سازی دانش های نوین است . البته باید  پذیرفت که طی کردن این مسیر سخت و دشوار است اما با داشتن برنامه ، هدفی  دور از دسترس نیست .

 اگر چه کارهای بزرگی در چند سال اخیر انجام گرفته اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد . اهمیت این موضوع زمانی برجسته تر خواهد شد که به اهداف دشمنان ملت ایران توجه شود که روی دو مسئله تمرکز و سرمایه گذاری کرده اند . این دو مسئله یکی بحث اقتصاد و افزایش  فشارهای اقتصادی با ابزار  تحریم  است که همچنان با وجود  اجرای برجام   ،از گزینه های روی میز دشمن است . بحث دوم در این زمینه دلسرد کردن مردم از انقلاب و بویژه  دور کردن آنها از حضور پر شور در صحنه انتخابات است .

این مسئله با تو جه به در پیش بودن انتخابات  شوراها و ریاست جمهوری در ایران بار دیگر در دستور کار انها قرار گرفته است . ملت ایران اما در همه این سال ها و نیز در سالی که گذشت بار دیگر نشان داد که در دو شاخص مهم  یعنی حضور در عرصه انقلابی در راهپیمایی 22 بهمن و نیز در پایبندی به ارزشهای دینی همچون راه پیمایی عظیم اربعین  حسینی و برگزاری مراسم محرم ،حضور ی حماسی و متعهدانه به دین مداری  و  حفظ  آرمان های انقلاب دارند  و  به تعبیر رهبر معظم انقلاب در این دو عرصه خوش در خشیدند .