حمل 22, 1396 09:37 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ شروع ثبت نام از نامزدهای دوره دوازدهم ریاست جمهوری ایران ؛ اغازی برای رقابت ها

ثبت نام از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح امروز/ سه شنبه /اغازشد .داوطلبان تا پنج روز برای ثبت نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران مهلت دارند. دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه 29 ثور  همزمان با انتخابات دوره پنجم شوراهای  اسلامی شهر و روستا و انتخابات  میان دوره ای مجلس برگزارخواهد شد .

رییس جمهور بعدی ایران از میان نامزد های  تایید صلاحیت  شده  با رای اکثریت مردم انتخاب خواهد شد . نتیجه این انتخاب می تواند در یک مرحله  به سرانجام برسد و یا به دور دوم کشیده شود . اکنون باید  دید چند نامزد پای به میدان خواهند گذاشت   و کدام نامزد  خواهد توانست با ارائه جامعترین برنامه  ، آرای  مردم را بسوی خود جلب کند .اما مردم چه انتظاراتی از رییس جمهور منتخبشان دارند .آیا حسن روحانی  همچنان در صحنه رقابت ها باقی خواهد ماند و خواهد توانست برای یک دوره دیگر برمسند ریاست جمهوری  بماند .

 دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی برگزار می شود  که مسائل‌ اقتصادی‌ ، تهدید ها و  موانعی که بر سر راه  حرکت رو به جلو ملت ایران وجود دارد ؛ بعنوان چالش های جدی مطرح هستند . از اینرو میزان توجه به مولفه هایی چون بهبود شاخص های اشتغال  ؛ افزایش سطح در آمدها ، توزیع متناسب ثروت در جامعه و حمایت از تولید و سرمایه گذاری  و رفع نابرابری رقابت در اقتصاد ؛ از شاخص هایی  است  که در تعیین  نتیجه این انتخاب بسیار اهمیت دارد .

رفع چالش های اقتصادی نیازمند مبارزه جدی با فساد و باز گرداندن اعتماد و دلگرمی به فضای کسب‌وکار است .نامزدهای  این دوره از انتخابات می بایست در قالب برنامه های اعلام شده برای گذار از مشکلات  طرح و برنامه قابل حصول و  اجرا ارائه کنند.  مردم از نامزد هایی  که وارد این کارزار می شوند فقط شعار نمی خواهند بلکه مطالبه آنها اقدام و عمل است . 

بی تردید انتظارات مردم از رییس جمهور منتخب  معطوف به ایجاد ثبات اقتصادی ؛ رفع تبعیض ها و دلگرم کردن مردم به آینده و زندگی بهتر متناسب با شان نظام جمهوری اسلامی است. طبیعی است که بخشی از انگیزه مردم از مشارکت در انتخابات محقق کردن مطالباتشان در چار چوب قانون اساسی است .رای مردم به نامزد منتخب به نوعی اعتماد به نامزد مورد نظر است . این اعتماد اقتضا می کند کسی که بر این مسند اجرایی قرار می گیرد   با استفاده از همه ظرفیت ها با برنامه ریزی در جهت حل مشکلات گام بردارد .
رییس جمهوردر جایگاه رییس قوه مجریه بعنوان بالاترین نهاد اجرایی  نقش حساسی در اداره امور اجرایی و مدیریت تصمیم گیری ها دارد؛ ازاینرو با شروع هردوره جدید از فعالیت ریاست جمهوری راهبردها درباره مسائل‌ اقتصادی‌ و روابط‌ خارجی‌ در صدر اولویت های کاری دولت جدید قرار می گیرد.
حسن روحانی  اکنون به پایان یک دور چهار ساله از ریاست جمهوری رسیده است و انچه در جریان تبلیغات انتخاباتی دوره یازدهم وعده داده بود اکنون محک خورده است . حالا  مردم باید کارنامه دولت یازدهم را با همه موفقیت ها و  ناکامی هایش  به قضاوت بنشینند.

ملت ایران بعنوان صاحبان اصلی انتخابات ، از رییس جمهور منتخب انتظار دارد  شرایطی  را فراهم کند که سبب تقویت نظام سیاسی و اجرایی کشور شود تا  بتوان با برنامه  ای منسجم و هدفمند به توسعه ورشد پایدار دست یافت.

کلیدواژه