پایان سفر ظریف به ترکیه و بازگشت به تهران
(last modified Sat, 13 Aug 2016 05:12:12 GMT )
اسد 23, 1395 09:42 Asia/Kabul
  • "محمدجواد ظریف"، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران پس از سفر یک روزه به ترکیه و دیدار و گفت وگو با مقامات عالی‌رتبه این کشور به تهران بازگشت.

"محمدجواد ظریف"، وزیر امور خارجه ایران جمعه‌شب در پایان سفر به ترکیه، در گفت وگو با ایرنا؛ نتایج سفر به آنکارا و دیدار با رئیس جمهوری، صدر اعظم و وزیر امور خارجه ترکیه را مثبت و صمیمی ارزیابی کرد و از برنامه سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس مجلس ایران در آینده نزدیک به آن کشور خبر داد.

ظریف، تصریح کرد: در دیدار با رئیس جمهوری ترکیه، در زمینه گسترش روابط دوجانبه، مسائل منطقه و سوریه، افزایش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور و ضرورت برداشتن موانع بر سر راه توسعه تجارت ایران و ترکیه بحث و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه ایران، گفت: بر اساس تصمیم رئیسان جمهوری دو کشور، قرار است ارزش حجم مبادلات ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار در سال برسد.

ظریف، بررسی مسائل منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و همکاری‌های امنیتی و سیاسی را از دیگر محورهای گفت وگو با رئیس جمهوری ترکیه بیان کرد.

وزیر امور خارجه ایران درباره دیدار با صدراعظم ترکیه نیز گفت: در این دیدار در زمینه رفع موانع توسعه همکاری‌های دو جانبه، گفت وگوهای خیلی خوبی انجام شد.

ظریف، اعلام همبستگی مجدد با دولت و مردم ترکیه مقابل کودتای نافرجام را از دیگر اهداف سفر خود به ترکیه بیان کرد و گفت: برای نشان دادن جنبه نمادین این همبستگی از ساختمان مجلس ملی ترکیه که مورد حمله کودتاگران قرار گرفته بود، بازدید کرده است.

وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در صدر هیات عالی‌رتبه سیاسی وارد آنکارا شد. ظریف ابتدا با وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد.

سپس وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در نشست خبری، بر لزوم توسعه روابط همه جانبه دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کردند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با رئیس جمهوری و صدر اعظم ترکیه دیدار و گفت و گو کرد و جمعه شب به تهران بازگشت.

کلیدواژه